SEO termen uitgelegd in de FLIX Begrippenlijst

SEO begrippenlijst 2020 – termen voor beginners & gevorderden

Wat betekent die ene term nu ook alweer? Andere hebben het steeds over … maar wat is dat? In onderstaand overzicht worden de meest voorkomende termen voor SEO – zoekmachine optimalisatie – uitgelegd. De pagina wordt continue geupdate en uitgebreid. Staat jouw term er niet bij? Stuur dan een mailtje naar info@flixmarketing.nl en ik zorg dat deze binnen no-time aan de SEO begrippenlijst wordt toegevoegd!

AB-ruil

AB-ruil heeft te maken met linkbuilding en betekent dat je een linkje één op één met iemand ruilt. Jij plaatst een linkje op jouw website (A) naar de andere website (B) en op website (B) komt een linkje te staan naar jouw website (A). In het Engels heet dit reciprocal links. Het is een minder krachtige manier van linkbuilding omdat de waarde van de linkruil als het ware tegen elkaar weggestreept wordt. Het wordt daarom meestal ook afgeraden.

ALT-tag

Een extra omschrijving die aan een afbeelding kan worden meegegeven. Hierdoor kan Google ook “lezen” wat er op de afbeelding staat en deze indexeren.

Anchor link

Is een link die naar een specifieke plek op een pagina verwijst. Het kan zijn dat de link naar een andere plek op dezelfde pagina verwijst, maar het kan ook zijn dat de anchor verwijst naar een specifieke plek op een andere pagina van je website.

Anchor tekst / anchor tag

Dit zijn de woorden van een link die de gebruiker ziet en die klikbaar zijn. Meestal zijn ze onderlijnd. In de code ziet het als volgt uit:
<a href=“url”>wat hier staat is de anchor tekst</a>.
Belangrijk is om hier relevante woorden te plaatsen en niet ‘klik hier’.

Backlink

Een link vanaf een andere pagina naar je eigen pagina. Wordt ook wel incoming link genoemd. Het is een belangrijk onderdeel van linkbuilding.

Canonical tag

Wordt gebruikt om aan een zoekmachine te vertellen dat dezelfde content ook op een andere url beschikbaar is. Het wordt ingezet om te voorkomen dat Google content als dubbele content ziet, iets wat een negatief effect kan hebben op de zoekresultaten.

Citation Flow

Citation Flow (CF) is een SEO gerelateerde meeteenheid van Majestic. Samen met de Trust Flow geeft het je inzicht in de waarde van het domein. De Citation Flow vertelt je iets over de populariteit van het domein; hoe hoger de Trust Flow, hoe meer externe links er naar je domein verwijzen. Het is een getal tussen de 0 en 100. Hoe hoger hoe beter, maar let erop dat de kwaliteit – de Trust Flow – ook goed is.

Clickbait

Is door middel van veelbelovende en overdreven koppen en/of opvallende afbeeldingen de aandacht van de lezer trekken en vervolgens de belofte niet waarmaken. Het doel is om meer bezoekers op een site of pagina te krijgen waardoor er veel advertenties worden bekeken met als hoofddoel het generen van hogere inkomsten.

CPC

Is de afkorting voor Cost Per Click. Het wordt gebruikt in de online advertentie wereld als een van de methodes om te berekenen hoeveel een advertentie kost of opbrengt. Het is echter ook handig in je zoekwoordenonderzoek, hoe hoger de CPC voor een zoekwoord, hoe groter de concurrentie voor dit zoekwoord.

Crawlen

Het doorzoeken van je website gebeurt door zoekmachinesoftware (bots). Tijdens het crawlen bekijken ze je website en volgen ze de links die zich op jouw website bevinden. Na het crawlen volgt het indexeren van de website. Een robots.txt bestand kan het crawlen van de website blokkeren en een XML sitemap kan het proces juist vergemakkelijken.

Domain Authority (DA)

De DA is een score die is ontwikkeld door MoZ. Het is een geschatte waarde die aan een domein gegeven wordt. Deze waarde wordt samengesteld door veel verschillende factoren; leeftijd van het domein, aantal links van en naar het domein, de kwaliteit hiervan etc. MoZ geeft ook scores aan individuele pagina’s dit wordt de Page Authority (PA) genoemd.

Google Search Console

Heette voorheen Google Webmasters. Tool van Google waarmee je als website beheerder (eigenaar) de aanwezigheid van je website in Google beheren. Je kunt onder andere je robots.txt testen en je sitemap doorgeven. Bovendien geeft het in grote lijnen aan op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt en waar je kliks vandaan komen.

Google Suggest

Gratis tool van Google voor het uitbreiden van je zoekwoorden. Als je in de Google zoekmachine een zoekwoord ingeeft dan vult Google dit automatisch aan met combinaties waarop veel gezocht wordt. Ook onderaan de zoekresultatenpagina staan gerelateerde zoekopdrachten. Soms worden dit ook zoekvoorspellingen genoemd.

H1 tag

Dit is de belangrijkste heading tag van je website. Vaak wordt deze gebruikt voor de titel van de pagina. Daarna kun je H2 gebruiken voor hoofdstukken en H3 voor paragrafen en zo verder tot H6. Per pagina gebruik je slechts één unieke H1 en gebruik je de juiste zoekwoorden om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van je headings.

Heading tags

Met behulp van heading of header tags geef je kopjes aan je tekst. Hierdoor verbeter je de leesbaarheid van je tekst voor zowel de bezoeker als de zoekmachine. De heading tags brengen hiërarchie aan in je tekst en gaan van H1 tot H6.

Indexeren

Het opnemen van de pagina’s die door de bot gevonden zijn in de zoekresultaten. Indexeren volgt na het crawlen van een pagina.

Interne links

Link van de ene pagina van je website naar een andere pagina.

KEI

Is de afkorting voor Keyword Effectiveness Index. Het helpt om te bepalen of een zoekwoord interessant genoeg is om op te focussen. Hoe hoger de waarde, hoe meer winst er te behalen is als je met het zoekwoord een hoge positie behaalt. Het kan op verschillende manieren berekend worden, maar twee factoren zijn aantal belangrijk; het aantal zoekopdrachten en de concurrentie voor het specifieke zoekwoord.

Keyword stuffing

Het overmatig gebruik van keywords – al dan niet zichtbaar – om op die manier een hogere pagerank te krijgen. Tegenwoordig controleert Google streng op keywordstuffing en wordt dit zelfs bestraft.

Linkbuilding

Hoger scoren in zoekmachines door middel van links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Hierbij is de hoeveelheid en vooral de kwaliteit van de verkregen backlinks van belang.

Link tekst / link title attribute

Net zoals de Alt tag van een afbeelding, kun je ook een tag aan een link toekennen. Je kan op die manier meer “body” geven aan de link. In tegenstelling tot de anchor tekst heeft de link tekst tegenwoordig geen invloed meer op SEO.

LSI zoekwoorden

Latent Semantic Indexing – LSI zoekwoorden of keywords zijn zoekwoorden waarvan de zoekmachine vindt dat ze bij elkaar horen. Op die manier proberen de bedrijven achter de zoekmachines hun machines steeds slimmer te maken en een breder scala aan woorden te laten leren. Het zijn meestal long-tail worden of termen die rondom een primair focuswoord geplaatst worden. LSI staat hierbij voor Latent Semantic Indexing.

Meta description

Html onderdeel van een webpagina. Hier wordt een beknopte omschrijving van je website in opgenomen. Deze wordt getoond in de zoekmachine en browser en is belangrijk om te optimaliseren.

No follow link

Standaard doorzoekt de Google Bot alle links die het op een pagina tegenkomt. Je kunt hier echter zelf invloed op oefenen door rel=“nofollow” toe te voegen aan de link. Op die manier geef je aan dat deze link niet gevolgd moet worden. Dit kan handig zijn als je naar een untrusted website verwijst of gebruikt maakt van betaalde links of op forums. In de code van een link ziet het als volgt uit:
<a href=“url” rel=“nofollow”>Link tekst</a>

On-page SEO

SEO activiteiten die op de pagina zelf plaatsvinden. Het gaat om een breed scala van activiteiten waaronder: juiste gebruik van zoekwoorden, teksten en headings, optimaliseren van afbeeldingen en alt-tags en de interne link structuur naar andere pagina’s.

Off-page SEO

In tegenstelling tot on-page SEO gaat het hierbij om SEO activiteiten die niet op de website zelf plaatsvinden. Het voornaamste hierbij is linkbuilding waarbij er vanaf andere websites naar jouw website verwezen wordt.

PageRank

Is bedacht door de oprichters van Google een vernoemd naar Larry Page. Hiermee is zoekmachine optimalisatie begonnen. Voor de buitenwereld is het een cijfer tussen dus 0 en de 10 en het geeft de relatieve waarde van een website weer op een logaritmische schaal. Deze waarde wordt bepaald door het aantal links naar de website en de kwaliteit hiervan. Door de jaren heen zijn er veel meer factoren bijgekomen die de waarde van een website voor zoekmachines aangeven en is PageRank dus slechts een onderdeel van de vele.

Responsive Design

Responsive design betekent dat jouw website mee schaalt voor de verschillende apparaten waarop deze bekeken wordt. Zodat bezoekers van jouw website steeds een optimale website ervaring hebben als je jouw website bekijken op mobiel, tablet of desktop. Google hecht hier steeds meer waarde aan omdat steeds meer zoekresultaten vanaf een mobiel apparaat plaatsvinden. De trend verschuift langzaam van ‘mobile first’ naar ‘mobile only’.

Robots.txt

Tekst-bestand geplaatst in de root van je website, waaruit een zoekmachine kan opmaken of het wel of niet toegang heeft tot jouw website en welke delen wel of niet gecrawld mogen worden.

SEA

Search Engine Advertising. Voornamelijk bekend als Google Ads (voorheen Google Adwords). In tegenstelling tot SEO betaal je om hoog in de ranking van Google te komen. Het grootste voordeel van SEA is dat je meteen resultaat kunt behalen waarbij SEO een langere adem nodig heeft en het grootste nadeel is dat je per klik betaalt.

SEM

Search Engine Marketing. Ook wel marketing via zoekmachines. Het is de verzamelnaam voor SEA (advertising) en SEO (optimisation). Beide technieken richten zich op het zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen en daardoor zo veel mogelijk (en/of relevant mogelijk) verkeer naar de website te leiden.

SEO

Search Engine Optimisation. Ook Zoekmachinemarketing genoemd. Breed takenpakket dat er voor zorgt dat je website beter gevonden wordt door zoekmachines met als doel makkelijker gevonden worden door jouw (potentiële) klanten. In grote lijnen bestaat SEO uit on-page SEO, off-page SEO en linkbuilding.

SERP

Search Engine Results Page oftewel zoekresultatenpagina. De pagina met zoekresultaten die door zoekmachines wordt weergegeven nadat er een zoekopdracht is uitgevoerd.

Sitemap

Wordt vaak ook XML sitemap genoemd. Geeft weer welke pagina’s er allemaal tot jouw website behoren.

SSL certificaat

Secure Socket Layer certficaat. Het is een manier om privacy gevoelige gegevens via je browser uit te wisselen. Je herkent websites met een SSL certificaat aan het groene slotje voor de url in de adresbalk.

Title tag

Html onderdeel van een website waarin de titel van de webpagina wordt weergegeven. De titel wordt vervolgens gebruikt in bijvoorbeeld het tabblad van je browser, maar ook als titel van het zoekresultaat. Het is een belangrijk onderdeel van on-page SEO en is bovendien ook belangrijk voor het doorklik ratio vanuit een zoekmachine.

Trust Flow

Trust Flow (TF) is een SEO gerelateerde meeteenheid van Majestic. Samen met de Citation Flow geeft het je inzicht in de waarde van het domein. De Trust Flow vertelt je iets over de kwaliteit van het domein; hoe hoger de Trust Flow, hoe beter de kwaliteit is van de externe links die naar je domein verwijzen. Het is een getal tussen 0 en 100. Hoe hoger hoe beter, en kwaliteit (Trust) wordt als een belangrijkere meeteenheid gezien dan kwantiteit (Citation).

Web Crawler

Web Crawler wordt ook wel Bot of Spidergenoemd. De bekendste is de Google Bot. Dit is de tool die voor zoekmachines het web doorzoekt voor nieuwe website’s en pagina’s. Bij het crawlen wordt de pagina herkend, bij het indexeren wordt de informatie op de pagina in kaart gebracht.

Zoekmachinemarketing

Nederlandse benaming voor SEO.

Zoekwoorden

Nederlandse benaming voor keywords. Het zijn letterijk de woorden waarop iemand zoekt in een zoekmachine. Maar het zijn daarnaast dus ook de woorden die jij selecteert en mee aan de slag gaat om op gevonden te worden. Het is de vertrekpunt van on-page SEO optimalisatie.

BERT

BERT is een update van Google en staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Volgens Google is het algoritme hierdoor beter in staat om woorden aan elkaar te koppelen en de context rondom zoekwoorden te begrijpen. Hierdoor zijn de zoekresultaten relevanter voor de bezoekers.

301 Redirect

Met een 301 redirect laat je aan Google weten dat de content van de ene pagina is verplaatst naar een andere pagina. Hierdoor verlies je niet de opgebouwde waarde van je URL maar wordt deze doorgegeven aan de nieuwe pagina. Dit is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar blijft via zoekmachines.

Duplicate content

Het is erg belangrijk dat de content op je website uniek is. Als je content op je website hebt staan die heel veel overlap heeft met andere pagina’s of websites wordt dit door zoekmachines gezien als duplicate content. Als je veel duplicate content op je website hebt staan wordt dit minder goed opgenomen en word je minder goed gevonden via zoekmachines.

Long tail en short tail zoektermen

Met long tail zoektermen worden lange zoektermen gebruikt en met short tail, korte zoektermen. Zo is ‘sportschoenen kopen‘ een short tail zoekterm en ‘rode sportschoenen kopen in amsterdam‘ een long tail zoekterm.

ROI

ROI staat voor return on investment. Hierbij reken je uit wat je voor iedere euro die je in online marketing investeert weer terug krijgt. Een andere term die gebruikt wordt is ROAS, dit is de return on ad spend.

Google penalty

Een Google penalty is zoals de naam het misschien al zegt een strafpunt van Google. Dit krijg je bijvoorbeeld als je heel veel backlinks hebt gekocht van slechte kwaliteit of je website vol spamt met zoekwoorden. Hierdoor word je uiteindelijk minder goed gevonden.

Staat jouw term nog niet in de SEO begrippenlijst?

Wordt de term die jij wilt weten nog niet uitgelegd op deze pagina? Stuur dan een mailtje naar info@flixmarketing.nl en ik zorg dat deze binnen no-time aan de SEO begrippenlijst wordt toegevoegd!