Wat betekent die ene term nu ook alweer? Andere hebben het steeds over … maar wat is dat? In onderstaand overzicht worden de meest voorkomende termen voor SEO – zoekmachine optimalisatie – uitgelegd. De pagina wordt continue geupdate en uitgebreid. Staat jouw term er niet bij? Stuur dan een mailtje naar info@flixmarketing.nl en ik zorg dat deze binnen no-time aan de SEO begrippenlijst wordt toegevoegd!
AB-ruil
ALT-tag
Anchor link
Anchor tekst / anchor tag
Backlink
Canonical tag
Citation Flow
Clickbait
CPC
Is de afkorting voor Cost Per Click. Het wordt gebruikt in de online advertentie wereld als een van de methodes om te berekenen hoeveel een advertentie kost of opbrengt. Het is echter ook handig in je zoekwoordenonderzoek, hoe hoger de CPC voor een zoekwoord, hoe groter de concurrentie voor dit zoekwoord.
Crawlen
Domain Authority (DA)
Google Search Console
Google Suggest
H1 tag
Heading tags
Indexeren
Interne links
KEI
Is de afkorting voor Keyword Effectiveness Index. Het helpt om te bepalen of een zoekwoord interessant genoeg is om op te focussen. Hoe hoger de waarde, hoe meer winst er te behalen is als je met het zoekwoord een hoge positie behaalt. Het kan op verschillende manieren berekend worden, maar twee factoren zijn aantal belangrijk; het aantal zoekopdrachten en de concurrentie voor het specifieke zoekwoord.
Keyword stuffing
Linkbuilding
Link tekst / link title attribute
LSI zoekwoorden
Meta description
No follow link
On-page SEO
Off-page SEO
PageRank
Responsive Design
Robots.txt
SEA
Search Engine Advertising. Voornamelijk bekend als Google Ads (voorheen Google Adwords). In tegenstelling tot SEO betaal je om hoog in de ranking van Google te komen. Het grootste voordeel van SEA is dat je meteen resultaat kunt behalen waarbij SEO een langere adem nodig heeft en het grootste nadeel is dat je per klik betaalt.
SEM
Search Engine Marketing. Ook wel marketing via zoekmachines. Het is de verzamelnaam voor SEA (advertising) en SEO (optimisation). Beide technieken richten zich op het zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen en daardoor zo veel mogelijk (en/of relevant mogelijk) verkeer naar de website te leiden.
SEO
Search Engine Optimisation. Ook Zoekmachinemarketing genoemd. Breed takenpakket dat er voor zorgt dat je website beter gevonden wordt door zoekmachines met als doel makkelijker gevonden worden door jouw (potentiële) klanten. In grote lijnen bestaat SEO uit on-page SEO, off-page SEO en linkbuilding.
SERP
Search Engine Results Page oftewel zoekresultatenpagina. De pagina met zoekresultaten die door zoekmachines wordt weergegeven nadat er een zoekopdracht is uitgevoerd.
Sitemap
Wordt vaak ook XML sitemap genoemd. Geeft weer welke pagina’s er allemaal tot jouw website behoren.
SSL certificaat
Secure Socket Layer certficaat. Het is een manier om privacy gevoelige gegevens via je browser uit te wisselen. Je herkent websites met een SSL certificaat aan het groene slotje voor de url in de adresbalk.
Title tag
Html onderdeel van een website waarin de titel van de webpagina wordt weergegeven. De titel wordt vervolgens gebruikt in bijvoorbeeld het tabblad van je browser, maar ook als titel van het zoekresultaat. Het is een belangrijk onderdeel van on-page SEO en is bovendien ook belangrijk voor het doorklik ratio vanuit een zoekmachine.
Trust Flow
Web Crawler
Web Crawler wordt ook wel Bot of Spidergenoemd. De bekendste is de Google Bot. Dit is de tool die voor zoekmachines het web doorzoekt voor nieuwe website’s en pagina’s. Bij het crawlen wordt de pagina herkend, bij het indexeren wordt de informatie op de pagina in kaart gebracht.
Zoekmachinemarketing
Nederlandse benaming voor SEO.
Zoekwoorden
Nederlandse benaming voor keywords. Het zijn letterijk de woorden waarop iemand zoekt in een zoekmachine. Maar het zijn daarnaast dus ook de woorden die jij selecteert en mee aan de slag gaat om op gevonden te worden. Het is de vertrekpunt van on-page SEO optimalisatie.
BERT
BERT is een update van Google en staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Volgens Google is het algoritme hierdoor beter in staat om woorden aan elkaar te koppelen en de context rondom zoekwoorden te begrijpen. Hierdoor zijn de zoekresultaten relevanter voor de bezoekers.
301 Redirect
Met een 301 redirect laat je aan Google weten dat de content van de ene pagina is verplaatst naar een andere pagina. Hierdoor verlies je niet de opgebouwde waarde van je URL maar wordt deze doorgegeven aan de nieuwe pagina. Dit is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je website goed vindbaar blijft via zoekmachines.
Duplicate content
Het is erg belangrijk dat de content op je website uniek is. Als je content op je website hebt staan die heel veel overlap heeft met andere pagina’s of websites wordt dit door zoekmachines gezien als duplicate content. Als je veel duplicate content op je website hebt staan wordt dit minder goed opgenomen en word je minder goed gevonden via zoekmachines.
Long tail en short tail zoektermen
Met long tail zoektermen worden lange zoektermen gebruikt en met short tail, korte zoektermen. Zo is ‘sportschoenen kopen‘ een short tail zoekterm en ‘rode sportschoenen kopen in amsterdam‘ een long tail zoekterm.
ROI
ROI staat voor return on investment. Hierbij reken je uit wat je voor iedere euro die je in online marketing investeert weer terug krijgt. Een andere term die gebruikt wordt is ROAS, dit is de return on ad spend.
Google penalty
Een Google penalty is zoals de naam het misschien al zegt een strafpunt van Google. Dit krijg je bijvoorbeeld als je heel veel backlinks hebt gekocht van slechte kwaliteit of je website vol spamt met zoekwoorden. Hierdoor word je uiteindelijk minder goed gevonden.
Staat jouw term nog niet in de SEO begrippenlijst?
Wordt de term die jij wilt weten nog niet uitgelegd op deze pagina? Stuur dan een mailtje naar info@flixmarketing.nl en ik zorg dat deze binnen no-time aan de SEO begrippenlijst wordt toegevoegd!