5 conversieverhogende e-mailmarketing tips
Wanneer je een eigen bedrijf hebt spelen conversies een belangrijke rol. Immers, zonder conversies genereer je geen omzet. Hoewel conversies via allerlei manieren te verkrijgen zijn, geloven wij van Newsletter2Go in de kracht van e-mailmarketing.
Of het nu gaat om het stimuleren van de verkoop, de naamsbekendheid of het delen van bedrijfsnieuws, een regelmatige nieuwsbrief kan effectief helpen bij het bereiken van je doelen.
Het goede nieuws is dat je geen expert hoeft te zijn om resultaten te boeken met nieuwsbrieven. Met een paar eenvoudige tactieken ben je zo op weg naar maximaal succes.
Lees mee en ontdek de 5 effectieve manieren zien om je e-mailmarketing strategie te optimaliseren.
Klaar voor succes? Dit is hoe je dit doet!
1. Segmentatie van nieuwe aanmeldingen
We beginnen met het verzamelen van de contacten. Des te meer aanmeldingen, des te beter. Echter is de tijd van massamailings allang voorbij. Wat voor de ene lezer relevant is, is niet per se interessant voor de andere lezer.
Het is daarom van belang om alle contacten nauwkeurig te segmenteren. Verdeel de aanmeldingen in afzonderlijke doelgroepen op basis van gedeelde kenmerken of gemeenschappelijke interesses.
Hoe je ervoor kiest om je contacten te segmenteren, hangt af van je bedrijf. Zo kan een modemerk klanten groeperen naar geslacht, terwijl het voor een reisonderneming zinvol kan zijn om segmenten te creëren op basis van geografische locatie.
Een gesegmenteerde lijst maakt het stukken eenvoudiger om elke groep van relevante inhoud te voorzien. Dit heeft een positief effect op de openratio en click through rate, aangezien de lezer gespaard wordt van het onnodig scrollen door irrelevante inhoud die niet op hen van toepassing is.
2. Weg met geachte heer/mevrouw…
Na de segmentatie is het tijd voor de inhoud van de e-mail. Digitale nieuwsbrieven worden persoonlijk wanneer je op de individuele behoeftes van de groepen ingaat. Het eenvoudig aanspreken van de ontvangers bij hun naam helpt al om een connectie op te bouwen.
Dit soort personalisatie zijn niet zo tijdrovend als het klinkt: e-mailmarketing software programma’s maken dit simpel door een plaatshouder in de tekst in te voegen. De software vult deze plaatshouder bij de verzending dan automatisch met de juiste gegevens uit de klantenbestand.
3. De eerste of toch de tweede variant?
De truc om erachter te komen waar ontvangers warm van worden is om dit te testen. Met A/B-testen experimenteer je met twee varianten en bekijk je na afloop welke variant beter werd ontvangen.
Handig, maar wat test je zoal? Denk aan het onderwerp, de afzender (de bedrijfsnaam of een naam van de medewerker), de aanhef, de lay-out, afbeeldingen, kleuren, call-to-action tekst en positionering en meer. Soms kunnen de kleinste wijzigingen al leiden tot betere resultaten.
Wanneer je A/B-testen uitvoert kun je het best één element tegelijkertijd testen. Op deze manier kun je voor elke factor definitieve conclusies trekken. Bij iedere test experimenteer je vervolgens met een andere variabele.
4. Is mijn e-mail goed aangekomen?
De afleverratio is belangrijk: als je e-mails niet in de inbox van de ontvanger worden afgeleverd, heeft het versturen van de nieuwsbrieven namelijk weinig zin.
Er zijn veel verschillende factoren die de afleverratio beïnvloeden.
Het eerste obstakel is de spamfolder, welke je te allen tijde wilt vermijden. Naast het weglaten van spammy woorden zoals casino in de content en het onderwerp, kun je je e-mails ook via whitelisted servers versturen. Dit markeert je e-mails in wezen als veilig, waardoor ze de spamfilters omzeilen. Vrijwel alle professionele e-mail software verstuurt e-mails over een whitelisted server.
Daarnaast helpt ook het instellen van de zogenaamde DKIM en Sender-ID. Een functie die je in de meeste e-mailprogramma’s terugvindt en waarmee je spamfilters omzeilt.
Tenslotte helpt het regelmatig opschonen van je e-maillijst om bounces te voorkomen en het percentage laag te houden.
5. Prestaties op de voet volgen
Het echte geld zit in de optimalisatie. De eerste stappen zijn essentieel, maar betekenen weinig als je vervolgens niets met de resultaten doet. Volg de nieuwsbrief statistieken daarom na iedere verzending, zodat je snel gebieden kunt identificeren die je wilt optimaliseren.
De belangrijkste KPI’s in e-mailmarketing zijn onder meer het afleverpercentage, het aantla openingen, de click through rate en del afmeldingen.
Als je weet welke KPI’s belangrijk zijn in de evaluatie van het succes van je nieuwsbrieven, dan ben je al een heel eind op weg naar een succesvolle e-mailstrategie. Plus, hoe meer nieuwsbrieven je verstuurt, hoe sneller je te weten komt wat klanten tot een aankoop motiveert.
Gastblog van Newsletter2Go.