Als ondernemer komt er veel op je af. Waarschijnlijk bied je producten of diensten aan voor zakelijke of particuliere klanten. Dat is dan je core business. Maar daarnaast krijg je met allemaal andere taken te maken zoals de sales en marketing, de administratie en misschien ook wel personeel. Voor al deze taken kun je kiezen om het zelf te doen of uit te besteden.
Gehele marketing uitbesteden
Sommige ondernemers hebben helemaal geen gevoel met marketing, anderen vinden het juist wel leuk om zelf te doen. Soms is het daarnaast ook nog een kwestie van budget. Zo kun je als beginnend ondernemer minder budget hebben om de marketing door een extern bedrijf of persoon te laten doen en doe je het daarom zelf.
Toch kan het uitbesteden van marketing een goede keuze zijn. Met name als je er zelf helemaal geen gevoel bij hebt. Bovendien zorgt dit ervoor dat je meer tijd hebt om je op je core business te focussen en dat is toch vaak waar het om draait. Je kunt ervoor kiezen om de marketing uit te besteden aan een extern bedrijf of aan een specialist, vaak een freelancer/zzp’er.
Specifieke marketingactiviten uitbesteden
Je kunt er echter ook voor kiezen om niet al je marketingactiviteiten uit te besteden, maar slechts een deel. Bekijk dan eerst welke marketingkanalen je allemaal wilt inzetten. Hoe kun je het beste jouw doelgroep bereiken? Vervolgens bepaal je met welke marketingkanalen je affiniteit hebt. Ben jij bijvoorbeeld goed met social media of al heel actief op Linkedin? Of vind je het leuk om op een beurs te staan of naar netwerkevents te gaan? De marketingkanalen die vervolgens overblijven – wel relevant zijn, maar waar je zelf niet mee aan de slag wilt gaan – kun je uitbesteden.
Een marketingactiviteit die vaak wordt uitbesteed is SEO. Dit komt omdat de meeste ondernemers het wel belangrijk vinden om goed vindbaar te zijn in Google, maar dat ze zelf weinig kennis (en tijd) hebben om dit zelf te doen. SEO uitbesteden heeft als groot voordeel dat de werkzaamheden worden uitgevoerd door specialisten. Zij hebben de juiste kennis in huis waardoor zij weten welke werkzaamheden nodig zijn en deze snel en efficiënt kunnen uitvoeren. Op deze manier blijven de kosten beperkt, maar het allerbelangrijkste, worden er snel resultaten geboekt. En deze resultaten leiden ertoe dat je bedrijf meer omzet gaat draaien en dat de kosten zich dus zelf terugverdienen.
Een gedeelte van de werkzaamheden laten oppakken
Als laatste kun je er ook voor kiezen om slechts een gedeelte van de SEO-werkzaamheden door iemand anders te laten uitvoeren. Zo kun je ervoor kiezen om te gaan samenwerken met een tekstschrijver die voor jou geoptimaliseerde teksten schrijft. Maar misschien wil je dat liever zelf doen en heb je meer moeite met technische SEO en linkbuilding. Deze twee specialismen vragen namelijk hele specifieke kennis. Bovendien in het geval van linkbuilding, heb je ook nog een heel netwerk nodig. Het is namelijk belangrijk dat je de juiste contacten hebt voor gastblogs, PR of linkruils. Heb je deze mogelijkheden niet? Dan kan linkbuilding uitbesteden een verstandige keuze zijn.