Meer inzicht in je onderneming met het BSP-model
Naast online marketeer ben ik natuurlijk ook ondernemer en ik vind het super leuk om mezelf elke dag op dit gebied uit te dagen. Ik lees daarom ook heel veel; vooral blogs op het gebied van ondernemen zijn dagelijkse kost. In een van deze blogs werd ik getriggerd door een artikel over Ole van der Straaten. Hij heeft in de jaren negentig aan het roer gestaan bij Unilver in Mexico en de Filippijnen en heeft daarna zijn eigen onderneming gehad. Een bak aan ervaring dus en momenteel gebruikt hij dit om young entrepreneurs te begeleiden.
Het BSP-model
Hij doet dit aan de hand van het door hem zelf ontwikkelde BSP-model. En net zoals ik gek ben op cijfertjes, ben ik ook gek op modellen dus was ik meteen nieuwsgierig. Een model heeft als voordeel dat het structuur biedt en pijlers om iets tegen te waarderen, in dit geval je eigen bedrijf. BSP staat voor Brains, Social effectiveness en Power. Een kleine toelichting bij het BSP-model:
- Brains staat voor het bij de les zijn. Ben je op de hoogte van alle ontwikkelingen in je vakgebied? Weet je wat er speelt in je bedrijf? Kortom: gebruik jij je hersenen om je markt en bedrijf goed in kaart te brengen?
- Social effectiveness heeft betrekking op de omgang met anderen. Heb je genoeg sociaal contact binnen je werk en daar buiten?
- Power gaat over productiviteit. Krijg je dingen gedaan? Focus jij je op de juiste taken en voer je die ook uit?
Mijn inzicht voor FLIX Marketing
Ik vond dit drie interessante pijlers en ben hiermee aan de slag gegaan voor FLIX Marketing. Het is de bedoeling dat je de pijlers scoort met een 0, + of ++. Het belangrijkste is hierbij dat de verschillende pijlers met elkaar in balans zijn. Na een tijdje brainstormen met mezelf, kwam ik erachter dat het bij mij best wel in balans is. Maar als ik dan toch moet kiezen, denk ik dat Social Effectiveness nog wat extra aandacht verdient.
Bellen in plaats van mailen
Ik werk vanuit huis en heb geen directe collega’s op dit moment. Ik heb wel veel klanten, maar ik werk op afstand en de meesten spreek ik via de mail. Vaak e-mail ik mijn klanten liever dan dat ik ze bel, omdat het zelf ook allemaal drukke ondernemers zijn. Maar ik merk wel dat als ik met mijn klanten bel, het mij 9 van de 10 keer een energieboost oplevert. Een waardevol inzicht! Daarom heb ik hier direct een actie aangekoppeld; vanaf nu ga ik minimaal 2x per dag met een klant bellen i.p.v. e-mailen. Op die manier heb ik twee keer per dag een energieboost en daarnaast denk ik dat het ook een positief effect heeft op de samenwerking met mijn klanten!
Door stil te staan bij het BSP-model van Ole van der Straaten, heb ik de tijd genomen om te focussen op mijn onderneming, een waardevol inzicht opgedaan en er meteen een actie aan gekoppeld.