6 Title tag tips voor SEO
De title tag is een van de belangrijkste onderdelen van je pagina. Zowel voor de zoekmachine om te herkennen waar de pagina over gaat en deze te indexeren, als voor de zoeker om in één opslag te kunnen zien waar je pagina over gaat. Je wilt daarom ook zo optimaal mogelijk je title tag inzetten. Daarom heb ik 6 tips hoe je de optimale title tag kunt schrijven. Ben je nog onbekend met de title tag? Lees dan eerst dit artikel: Title tag – een must have voor SEO.
Voorbeeld van een aantal klassieke fouten
1. Kies de juiste / maximale lengte van de title tag
Google laat ongeveer de eerste 60 karakters van de titel zien. Dit is niet exact vast te stellen aangezien Google kijkt naar het totaal aan pixels en niet naar het aantal karakters. Maar met ongeveer 60 karakters zit je goed. Wil je het zeker weten? Test het dan live door je zoekresultaat in verschillende browsers en op verschillende apparaten te bekijken
2. Zoekwoorden – de belangrijkste vooraan!
De belangrijkste zoekwoorden (keywords) komen vaak overeen met je USPs (Unique Selling Points – wat onderscheidt jou van je concurrentie). Dit is waar je zoekers mee over de streep wilt trekken om jouw website te bezoeken.
3. Overdrijf niet met keywords
Keyword stuffing wordt het ook wel genoemd. Je probeert het keyword zo vaak mogelijk te gebruiken in de hoop dat Google uiteindelijk overstag gaat. Fout! Gebruik de een combinatie van jouw belangrijkste keywords.
Keywords laten zien waar je goed in bent en dit is voor de zoeker vaak belangrijker dan je merknaam.
Bijvoorbeeld als je leest “Lekkerste broodjes van Amsterdam – Bakkerij Adam” dan weet je direct wat je krijgt en daarna waar je moet zijn.
NATUURLIJK VALLEN HOOFDLETTERS OP. Maar de valkuil is dat het al gauw schreeuwerig overkomt en dat kan weer geassocieerd worden met goedkoop of lage kwaliteit. Val op door je krachten te gebruiken en niet door te schreeuwen. Bovendien hebben we in Tip 1 verteld dat hoe meer ruimte je letters innemen, hoe minder karakters je kunt gebruiken.
6. Gebruik elke title tag slechts één keer
Google en andere zoekmachines moeten de mogelijkheid hebben om elke pagina als unique te identificeren. Dat begint al bij de titel. Zorg ervoor dat deze voor elk pagina uniek is. Niet alleen voor Google trouwens, ook zoekers willen niet lukraak hoeven te kiezen uit twee pagina’s met dezelfde titel.