DA – Domain Authority – algoritme update Moz (maart 2019)
Moz heeft in februari 2019 een update van DA algoritme aangekondigd. Op dinsdag 5 maart is dan ook hun nieuwe algoritme in werking gegaan en en geven alle API’s nu de DA score aan de hand van het nieuwe algoritme. Wat betekent dat precies? En is dit iets om je zorgen over te maken? Omdat er momenteel nog vrij weinig over is geschreven en om zelf een duidelijk beeld te krijgen van de impact, heb ik dit blog artikel geschreven.
Wat is Domain Authority?
Laten we beginnen bij het begin; wat is DA? DA staat voor Domain Authority en is een meeteenheid ontwikkeld door MOZ. MOZ is een groot Amerikaans bedrijf, gestart in 2004 en tegenwoordig niet meer weg te denken is uit het SEO landschap. Hun inkomsten halen ze voornamelijk uit de verkoop van abonnementen van SEO tools. Daarnaast hebben ze dus ook het DA algoritme ontwikkeld. DA staat voor Domain Authority – domein autoriteit – en zegt wat het doet; het geeft een waarde aan je domein. Het wordt gemeten op een schaal van 0 tot 100 en is een exponentiële schaal; het is dus vele malen makkelijker om van 3 naar 4 te groeien dan van 33 naar 34.
Het is echter geen absolute schaal; als jouw website een DA van 34 heeft, dan zegt dit vrij weinig. De waarde van je domein gebruik je vooral in relatie tot iets. De Domain Autoriteit kun je vooral gebruiken voor deze drie dingen:
-
Je kunt de DA van je eigen website bijhouden over tijd. Op die manier meet je het effect van de energie die jij stopt in het vergroten van je domeinwaarde.
-
Je kunt de DA waarde van je website vergelijken met je belangrijkste concurrenten. Het geeft je inzichten in hun relatieve prestaties (mbt organisch verkeer) ten opzichte van jouw prestaties.
-
Je kunt het gebruiken om beslissingen te maken hoe je je energie voor linkbuilding moet inzetten. Wil je een gastblog schrijven en kun je kiezen uit twee blogs maar heb je slechts tijd voor het schrijven van één blog? Dan is DA een belangrijke factor in het maken van je keuze. Net zoals verkeer naar het blog en social media impact, maar dat terzijde.
De DA wordt door MOZ berekend aan de hand van een door hen ontwikkeld algoritme. En dat algoritme is nu dus aangepast.
Welke invloed heeft DA op de vindbaarheid jouw website?
Geen. Er is namelijk geen causaal verband tussen de DA score voor jouw website en de vindbaarheid in Google. Het is niet zo dat als je een hogere DA hebt, je daardoor beter vindbaar bent in Google. Wel is het zo dat als je een hogere DA hebt, je waarschijnlijk een beter linkprofiel hebt en doordat linkprofiel je beter vindbaar bent in Google. Dat is ook een van de redenen dat MOZ hun meeteenheid geüpdatet heeft zodat deze beter in lijn is met het algoritme van Google en er een duidelijkere correlatie is tussen DA en vindbaarheid. Jouw website wordt dus niet beter of slechter gevonden sinds de update van het DA algoritme ook 5 maart 2019.
Hoe is het algoritme aangepast?
Om de DA te berekenen gebruikt Moz een grote dataset van ongemanipuleerde website data; via hun Moz Link Explorer hebben ze data van 35 triljoen links verzameld en geanalyseerd. MOZ geeft aan dat ze hun algoritme hebben aangepast en dat het nu beter in staat is om te meten welke websites er ook daadwerkelijk ”scoren” op zoekwoorden. Hun algoritme sluit dus nu beter aan in de voorspelling van de daadwerkelijke vindbaarheid in Google. Ze zijn overgestapt van een lineair model naar een neuraal model. Maar eigenlijk is het belangrijkste dat ze nu aangeven beter linkmanipulatie in kaart te kunnen brengen. Dit doen ze door niet alleen maar naar aantal links te kijken, maar ook beter naar de kwaliteit van de links te kijken. Zo nemen ze nu ook de door henzelf ontwikkelde Spam Score mee en kijken ze meer naar het daadwerkelijke verkeer dat websites organisch ontvangen. Natuurlijk geven ze niet hun hele algoritme bloot.
Wat betekent het nieuwe algoritme volgens MOZ?
As we speak, is het nieuwe algoritme twee dagen oud en heeft MOZ ook de eerste publicatie naar buiten gedaan van de impact van het nieuwe algoritme. Ze leggen in hun blogartikel de methodologie uit die gebruikt is om tot hun algoritme te komen, hoe het presteert ten opzichte van concurrerende algoritmes en wat hun eerste bevindingen zijn.
Niet geheel verrassend komt uit deze test dan hun nieuwe algoritme beter presteert dan die van hun directe concurrenten Ahrefs en Majestic. Beter presteert betekent in dit geval dat hun algoritme 6% beter kan voorspellen (correlatie aangeeft) welke websites hoog scoren in Google dan het op één na best scorende algoritme van Ahrefs. Voor het onderzoek gebruiken ze echter hun eigen tools en de vraag is altijd hoe geloofwaardig een test is die als resultaat heeft “wij van Wc-eend adviseren Wc-eend”. Bovendien laten ze ook achterwege hoe hun oude DA algoritme gescoord zou hebben in deze test. En geven ze ook nog toe dat hun verbeteringen ten opzichte van concurrenten niet mindblowing zijn. Ik ben dus ook niet omver geblazen door deze bevindingen.
Het tweede punt dat ze aansnijden in deze publicatie heeft te maken met het manipuleren van linkbuilding. Ze geven toe dat linkspam in het oude algoritme niet op de juiste manier tot zijn recht kwam. Het nieuwe algoritme heeft een sterke focus op het in kaart brengen (en afstraffen) van domeinen met spammy backlinks. Om te kijken of dit ook goed tot zijn recht komt in het nieuwe algoritme, hebben ze de geanalyseerde websites ingedeeld naar een aantal categorieën waaronder echte klantwebsites, websites van linksellers, domein netwerken etc.
Als ze de oude DA waarde vergelijken met de nieuwe DA waarde dan is de algemene conclusie dat gemiddeld in elke categorie de nieuwe DA waarde lager is dan de oude DA waarde. En geheel naar verwachting is de impact het grootst op de websites die niet gebouwd zijn voor echte klanten. Gemiddeld is er voor een willekeurig domein een drop van 6% gemeten. Wat dit precies betekent is lastig; ik ben dit artikel namelijk begonnen met de uitleg over een exponentiële schaal die waarbij een groei van 3 naar 4 vele malen makkelijker is dan van 33 naar 34%. Wat hierbij dan een gemiddelde daling van 6% betekent moet ik nog even met mijn oud wiskunde leraar bespreken…
Maar laten we niet op die details focussen maar de nadruk leggen op hun algemene boodschap; ze hebben met hun nieuwe algoritme aangetoond dat het onjuist verkrijgen van backlinks in hun nieuwe algoritme zwaarder wordt afgestraft dan voorheen. Een open deur, die ze nu zelf hebben ingetrapt.
Mijn eigen bevindingen
Zelf heb ik een breed scala van websites om naar te kijken; mijn eigen websites, die van mijn klanten en websites uit mijn netwerk. Eigenlijk kan ik naar de DA van elk domein kijken aangezien het vrij toegankelijke data is. Alleen heb ik voor de websites uit mijn portfolio ook de recentelijk gemeten DA scores van het oude algoritme en die heb ik nodig om te kunnen vergelijken. Omdat ik geen statistisch onderzoek wil doen en omdat ik ook niet alle websites wil prijsgeven, houd ik het bij generieke bevindingen. Samenvattend kan ik zeggen dat mijn eigen bevindingen in lijn zijn met de analyse van MOZ.
- Mijn klantwebsites. De DA score van de meeste van mijn klantwebsites is slechts licht gedaald, meestal slechts 1 punt. Ik heb zelfs een drietal websites die met 1 punt gestegen zijn. Het is dus eigenlijk een beetje stuivertje wisselen en het heeft geen noemenswaardige impact gehad. Gelukkig, het bevestigt dat mijn linkbuilding strategie op een gezonde manier gebeurd. Uitzondering hierbij zijn twee klanten waarbij in het verleden al op een niet zo fraaie manier aan linkbuilding is gedaan. Hier zie ik inderdaad een grotere daling.
- De websites van mijn eigen projecten. Zelf heb ik ook een aantal websites van uiteenlopende aard in bezit. Mijn bedrijfswebsite, een blog, wat shops. De meeste heb ik op “schone” domeinen van de grond op opgebouwd. Veelal laten ze dan ook hetzelfde patroon zien als de websites van mijn klanten. Van een andere website is de DA wel harder gedaald. Laat dit nu net de website zijn die in opbouw was en waar het verkeer de afgelopen 2 weken verdubbeld is, ik maak me dus ook hier geen zorgen.
- Mijn linkbuilding websites. Eerlijk is eerlijk, ook ik heb een aantal websites die ik puur en alleen in het bezit heb voor linkbuilding. Voor een snelle start heb ik er soms voor gekozen om reeds bestaande domeinen over te kopen of op oude domeinen verder te bouwen. Binnen deze websites zie ik grote fluctuaties. Er zijn een paar lichte stijgers (1 of 2 punten), een paar kleine dalers en een paar websites die een flinke klapper (in de negatieve zin van het woord) gemaakt hebben. Dit is natuurlijk jammer, maar geen reden tot paniek.
- Mijn startpagina’s. En zoals bijna iedereen zie zich met linkbuilding bezighoudt heb ik ook een aantal startpagina clonen in mijn bezit. De bevindingen hier kan ik wel delen. Startpagina.nl is de grootste startpagina van Nederland (ik weet niet qua volume, maar wel qua naam). En deze is – tegen mijn verwachting in – zo goed als niet gedaald. Ze blijven dus een autoriteit. Qua DA dan, qua TF hebben ze altijd verrassend lage scores vind ik zelf. De andere vijf startpagina domeinen die ik als mini – totaal niet statische – steekproef gekozen heb zijn allemaal wel in grote mate gedaald. Echter ze zijn allemaal in ongeveer dezelfde mate gedaald, relatief kun je de daling dus weer verwaarlozen.
Eigen meting van aantal startpagina’s
Wie profiteert en wie is de dupe?
Lastig te zeggen. Sowieso profiteert MOZ hier zelf van; het is een goede publiteitstrekker. Dit is natuurlijk een grote aankondiging en dat maakt hun de komende tijd weer een trending onderwerp in SEO land. Aan de hand van hun eigen onderzoek (WC-eend) geven zij aan dat hun algoritme nu het beste correleert met het Google algoritme voor het voorspellen van vindbaarheid. Voor het algoritme op zich krijgen ze natuurlijk niks, maar het onderliggende doel is om hun SEO tools in de spotlight te zetten en meer sales te genereren.
Maar dit kan ook negatief uitpakken voor MOZ. Bij een aantal SEO specialisten liggen ze al langer onder vuur. Is het cijfertje dat je aan je domein toekent nog wel belangrijk? Kun je niet beter alleen kijken het eindresultaat (hoger in Google en meer omzet uit organisch verkeer) van je inspanningen? En als je nu een SEO specialist bent en je ziet al je DA waardes dalen maar je wilt wel gebruik blijven maken van domein metingen, ben je nu dan niet eerder geneigd om over te stappen naar een andere meeteenheid? De Trust Flow en Citation Flow van Majestic en de Domain Rank van Ahrefs kunnen een goed alternatief bieden. Zelf kijk ik altijd naar DA en TF/CF.
Ook voor SEO specialisten is het dus even aftasten of dit wel of geen invloed heeft op je bedrijf. Zorg je voor natuurlijke linkbuilding, dan heeft het nieuwe algoritme waarschijnlijk weinig invloed op jouw DA scores. Klanten zullen hierdoor ook niet massaal weglopen bij je. Deed jij veel aan black hat linkbuilding en zijn jouw DA scores gekelderd? Waarschijnlijk kies je er dan voor om over te stappen op een andere domein waarde eenheid om te rapporteren. Op die manier kun je de negatieve impact waarschijnlijk verzachten.
Link sellers komen waarschijnlijk er het slechts vanaf. Dit zijn bedrijven met grote hoeveelheden websites en zij bieden domeinen of links te koop aan. Vaak hebben deze websites een shady achtergrond en geen kwalitatief linkprofiel. Omdat vaak wel heel veel links naar dit soort websites verwijzen, hadden ze met het oude algoritme een hoge DA. Nu Moz echter ook naar de kwaliteit van de links kijkt, zal hun DA een stuk lager uitvallen. Hierdoor wordt het inzichtelijker dat dat kwantiteit niet gelijk is aan kwaliteit en verliest hun portfolio in waarde.
Een hele andere doelgroep die de dupe kan worden van de nieuwe (lees gedaalde) DA zijn influencers. Heb jij bijvoorbeeld een groot blog en ben je hiermee actief op de influencer markt? Dan kan een daling in je DA negatieve gevolgen hebben. Als je wilt pitchen voor een campagne – bijvoorbeeld via Hulc of Linkpizza – dan moet je vaak aan een bepaalde DA voldoen. Vaak beginadat bij een DA van 20, maar het kan ook voorkomen dat een DA van 35 gewenst is. Als jouw DA verlaagd is, kan het dus voorkomen dat je niet meer kunt pitchen op dit soort campagnes en dat je hierdoor inkomsten misloopt! Het is een beetje afwachten wat Publishers de komende periode gaan doen. Als zij de minimale DA waarde voor pitches gaan verlagen dan is er niks aan de hand, dan kun je over een tijdje gewoon weer meedoen met deze pitches. Blijven de Publishers de huidige DA waardes aanhouden en kun jij daardoor niet meer pitchen? Dan is het verstandig om samen met een linkbuildingexpert te gaan kijken welke mogelijkheden er zijn om op een kwalitatieve manier aan jouw linkprofiel te werken.
Conclusie
Het nieuwe algoritme van MOZ is nu twee dagen oud. Hun eigen analyse en mijn huis, tuin en keuken bevindingen geven aan dat gemiddeld de DA score van alle websites nu lager uitvalt. De verschillen voor “echte” websites met een zuiver linkprofiel zijn minimaal. Websites die op een slinkse manier aan hun backlinks komen en de minste toegevoegde waarde hebben in het echte leven, hebben de grootste klap gekregen; hun DA is het hardste gedaald. Slechts een enkele website heeft een minimale stijging in DA score meegemaakt. Hoe hard je DA ook gedaald (laten we daar maar vanuit gaan) is, het heeft NUL invloed op je vindbaarheid.
Bovendien draait de wereld natuurlijk niet alleen om organisch verkeer. Er zijn vele verschillende manieren om verkeer naar jouw website aan te jagen. Heb jij een website met een lage DA? En is die ook nog eens niet vindbaar in Google? Dan is het via social of advertising natuurlijk nog steeds mogelijk dat je honderden bezoekers (of meer) per dag krijgt. Focus dus op wat wel werkt.