Als je als ondernemer of online marketeer bezig bent met het verbeteren van je online presence, dan kom je vroeg of laat in aanraken met de term ‘Google Core Update’. Een belangrijke term binnen de online marketing en met name binnen het SEO-werkveld. Maar wat is dit precies? En wat is het doel hiervan? In dit gastartikel lichten we dit graag toe.
Wat is een Google core update?
Google bepaalt de volgorde in de zoekresultatenlijst (SERP) aan de hand van een ingewikkeld algoritme. Meer dan 200 factoren spelen een rol in dit algoritme. Eens in de zoveel tijd besluit Google om dit algoritme onder de loep te nemen en daar waar mogelijk beter af te stemmen op de wensen van de zoekers. Het doel van een Google update is dan ook om de kwaliteit en dus de relevantie van de gegeven resultaten bij een zoekopdracht te verbeteren. Jaarlijks worden enkele honderden kleine updates aan het algoritme uitgevoerd, hier ga je nauwelijks iets van merken als zoeker en/of website-eigenaar. Echter enkele keren per jaar voert Google een zogenaamde Google Core Update uit en dat kan een positief of negatief effect hebben op de rankings van je website.
De impact van een Google Core Update
Als er een Google Core update heeft plaatsgevonden, dan is dit meestal voor alle websites. Echter niet alle websites merken hier een effect van. Het kan zijn dat de impact groter is voor een bepaald soort websites of een bepaalde niche. Zo zijn er bijvoorbeeld Google Core Updates geweest die zich vooral hebben gericht op medische websites of affiliate websites.
Daarnaast kan de impact van een Google Core update zowel positief als negatief zijn. In principe kun je ervan uitgaan dat als jouw website goed in elkaar zit – als jij alles doet met het oog op de gebruiker – dat er waarschijnlijk geen grote negatieve impact is. Soms misschien een kleine negatieve impact maar hopelijk geen impact of zelfs een positieve impact. Zo is er bijvoorbeeld een Google Core update geweest rondom mobile first.
Herstellen na een Google Core update
Als er een Google Core update is geweest en deze heeft een negatieve impact gehad op je website dan kun je hier soms behoorlijk van schrikken. Opeens kun je zo maar een (groot) gedeelte van het verkeer naar je website verliezen en heeft vrijwel direct een impact op je omzet. Op dat moment is het verstandig om direct actie te ondernemen. Allereerst is het goed om te begrijpen wat de focus heeft van de Google update. Welke factoren heeft Google als belangrijk aangegeven? Daarna kun je analyseren hoe jouw website presteert op deze factoren. Waarschijnlijk vind je dan een of meerdere verbeterpunten. Hier kun je zelf mee aan de slag gaan of je kunt een online marketing bureau in de arm nemen. Het voordeel hiervan is dat zij vaak sneller en beter kunnen acteren waardoor je de terugval in verkeer en omzet beperkt. Dit effect is vaak groter dan de gemaakte kosten zodat je deze snel terugverdient.
Voorkomen door goed op de hoogte te zijn
Een oud gezegde zegt: voorkomen is beter dan genezen. En dat geldt ook voor de impact van Google updates. Grote updates worden tegenwoordig door Google al enkele maanden vooraf aangekondigd. Zij vertellen in de aankondiging in grote lijnen waar de Core Update op zal focussen en welke aspecten van de website hierbij van belang zijn. Dit geeft jouw als website beheerder de handvatten om zelf aan de slag te gaan met je website en te controleren om deze punten bij jouw website optimaal zijn. Ook kun je in de blogs van online marketing bureau’s veel informatie vinden over de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Deze kunnen je helpen om SEO beter te begrijpen en te snappen welke aspecten Google belangrijk vindt zodat je de Google Core Update naar je hand kan zetten en het zelfs een positief effect kan hebben voor je website.
Dit gastartikel is geschreven in samenwerking met digital marketing bureau WAUW, actief in onder andere Amersfoort, Harderwijk en Lelystad.