Headings op je website – wat kun je ermee voor SEO?
Wat is een heading tag en waarom is het belangrijk voor SEO?
Headings – vaak ook headers genoemd – zijn eigenlijk niks anders dan kopjes die je aan een tekst geeft. Het laat de bezoeker van je website in één oogopslag zien waar dat stukje tekst over gaat. Mits je voor de juiste woorden kiest natuurlijk. Niet alleen voor de bezoeker is het gebruik van kopteksten fijn, het heeft ook invloed op SEO. Wanneer Google de pagina scant, krijgen de woorden die gebruikt worden in de heading extra aandacht vergeleken met de woorden die in de alinea teksten gebruikt worden. Slimme kopjes zijn dus van groot belang. Je vraagt je misschien af waarom categorieën en tags gebruiken voor seo, lees hier waarom het zo belangrijk is!
H1, H2, H3 etc – Heading structuur
Headings worden aangeduid met de <Hx> tag. Op de x kun je een cijfer invullen van 1 tot en met 6. Hiermee geef je de hiërarchie weer, bijvoorbeeld:
<h1> Nederland </h1>
<h2> Noord-Holland </h2>
<h3> Amsterdam </h3>
<h4> West </4>
<h5> De Baarsjes </h5>
<h6> Jan Evertsenstraat </h6>
Headings en zoekwoorden voor SEO
Zoekwoorden zijn de kern van SEO, met name voor on-page zoekmachine optimalisatie. Ook voor de headings zijn de zoekwoorden super belangrijk. Een heading bestaat meestal uit een paar woorden; tussen de 3 en 10 is een maatstaf die je kunt aanhouden. Hierbij is het van belang dat je de juiste woorden kiest. Het is slim om elke pagina voor een zoekwoord / groep zoekwoorden te optimaliseren; ervoor zorgen dat de zoekwoorden op de juiste plekken op je pagina terugkomen. Deze woorden moeten dus ook terugkomen in de headings. Het liefst laat je het belangrijkste zoekwoord in een aantal headings terugkomen en daarnaast gebruik je een aantal gerelateerde woorden. Je kunt een html heading checker gebruiken op te kijken of alles goed staat.
Tip; kijk niet alleen naar de headings van je eigen pagina. Onderzoek ook eens welke zoekwoorden er gebruikt worden in de headings van de pagina’s van jouw concurrenten.
De H1 tag – de belangrijkste heading
De H1 is de belangrijkste heading van je tekst. Google scant deze als eerste. Vaak – bijna altijd – wordt deze dan ook ingezet voor de titel. Op een blogpagina gaat het om de titel van je blog en op een productpagina gaat het meestal om de productnaam. Je moet deze echter niet verwarren met de title tag van je pagina. Zoals in de paragraaf hierboven omschreven is het voor SEO belangrijk dat je werkt met zoekwoorden. Voor de H1 is het belangrijk dat je het focuszoekwoord erin opneemt. Het liefst ook nog vooraan in de heading. Maar pas op met keyword stuffing, een extra zoekwoord in de tekst is namelijk niet nodig! En bovendien, realiseer je altijd dat je niet voor SEO schrijft, maar voor de bezoeker. Je hogere doel is conversie. Maak dus de H1 uitnodigend en trigger interesse bij de bezoeker om verder te lezen.
De H2 en H3 tags om structuur aan te brengen
Nadat je een H1 hebt gebruikt als titel van je pagina, kun je de H2 en H3 gebruiken om meer structuur op je pagina aan te brengen. Zie het als titels van je paragrafen en subparagrafen. Deze headings gebruik je ook vaak bij opsommingen. In mijn artikel ‘3 belangrijke tips voor het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO’ heeft elke tip een H2 heading.
H4 tot en met H6 – minder gebruikte headings
De tweede helft van de headinghiërarchie wordt maar zelden gebruikt. Een subsubtitel, of – nog een stapje verder – een subsubsubtitel, is natuurlijk niet gebruikelijk. Waarvoor kun je ze dan toch inzetten? Je kunt met deze headings een extra level toevoegen aan de tekst. Zoekwoorden die geen prioriteit hebben, maar wel relevant zijn. Bijvoorbeeld: onderaan dit artikel verwijs ik naar mijn gratis SEO scan. Dit is niet de kern van deze pagina, maar heeft wel raakvlakken met het onderwerp SEO. Daarom heb ik het kopje van dat kleine stukje tekst onderaan de pagina H4 gegeven.
Headings en homepage – voorbeelden van de H1 tag
De homepage moet voor zowel de bezoeker als voor Google de kern van jouw website weergeven. Als ik de gratis SEO scan uitvoer voor een website dan zie ik vaak dat het hier misgaat met de headings. Vaak wordt er geen H1 aan de homepage toegekend. Een andere gemaakt fout is dat de H1 tag gebruikt wordt voor woorden zoals ‘Welkom op mijn website’ of de bedrijfsnaam. Beter is om de kern van je website in een paar woorden samen te vatten. Bijvoorbeeld ‘handgemaakte sieraden webshop’ of ‘personal trainer in Amsterdam’. Bedenk dus goed hoe je je H1 inzet op je homepage, heading tags voor seo zijn erg waardevol.
H1 in WordPress
Zoals gewoonlijk heeft het werken met WordPress vele voordelen. Zo ook bij het creëren van headers in je tekst! Je selecteert eenvoudig de tekst die in je WordPress H1 wilt meegeven en klikt vervolgens op het woord ‘paragraaf’ in de teksteditor. In de dropdown kies je voor ‘Koptekst 1’. Nu heb je een H1 toegevoegd aan je WordPress tekst. Voor de andere headers gaat het precies op dezelfde manier.
H1 in html
Als je werkt met een CMS zoals hierboven omschreven kun je H1 en andere headers vaak makkelijk toevoegen. Maar wat als je website dit niet toestaat? Voeg dan een H1 in html toe. Je gebruikt hier de tag <H1>…</H1> voor. Met de eerste <H1> open je de opmaak van de tekst en met de </h1> tag sluit je de H1 header. Hetzelfde geldt voor H2 t/m H4. Daarna kun je via css jouw headers stylen zodat elk niveau header op dezelfde manier wordt opgemaakt.
Valkuilen bij headings
Naast alle tips over hoe je headings het beste kunt inzetten, wil ik hier ook nog even de valkuilen bij het gebruik van headings op een rij zetten. Dit is trouwens meteen een mooi voorbeeld hoe je de H3 kunt inzetten; elke valkuil krijgt een H3 tag.
Headings worden niet aangeduid met tags
In de tekst staan wel kopjes, en deze zijn bijvoorbeeld ook dikgedrukt of hebben een groter lettertype dan de standaardtekst, waardoor ze op headings lijken. Maar als de H-tag niet gebruikt wordt, dan wordt zo’n kopje niet door Google herkend als een heading. Alleen de bezoeker heeft dan profijt van het aanbrengen van kopjes – de tekst is makkelijker leesbaar – maar het voegt niks toe aan SEO.
Headings worden als stijlelement gebruikt
De meeste platforms om websites mee te maken hebben in de teksteditor de mogelijkheid om een heading format aan tekst toe te kennen. De tekst wordt dan bijvoorbeeld meteen 24 pixels groot en dikgedrukt. Handig om te gebruiken als je ook wilt dat andere stukken tekst 24 pixels groot worden en dik gedrukt. Maar pas daar mee op! In de code wordt de heading-tag aan je tekst toegevoegd waardoor je dus onbedoeld van stukken tekst headings maakt terwijl dit niet de bedoeling is.
Er wordt meer dan één H1 tag gebruikt per pagina
De makkelijkste vergelijking is misschien wel; elke boek heeft ook maar één titel. Gebruik dus slechts één H1 per pagina.
De H1 is niet uniek
Net als bij de title tag en meta description, is het belangrijk dat de H1 uniek is, en dus niet ergens anders als H1 op je website voorkomt. In het ideale geval geldt dit ook voor de headings die je op de pagina gebruikt, maar soms kan een H2 of H3 ook al op een andere pagina staan.
Er word geen gebruik gemaakt van de hiërarchie van de headings
Ik kom wel eens websites tegen waarbij er 16 keer een H2 gebruik wordt op één pagina. Behalve dat er geen H1 is, is 16 keer H2 ook wel een beetje veel van het goede. Google herkent hierdoor geen hiërarchie maar weet daarnaast ook niet wat nu het belangrijkste van de pagina is. Maak dus gebruik van de heading hiërarchie en gebruik headings met mate.
Benieuwd hoe headings momenteel op jouw website gebruikt worden?
Natuurlijk kun je de code induiken, maar er zijn allemaal handige tools die je binnen no time laten zien welke headings er op een pagina worden gebruikt. Een van mijn favoriete is:
Hier het overzicht van de headings zoals gebruikt in dit blogartikel. Zoals je ziet, lijkt het op de inhoudsgave van een boek waarbij elk nieuw onderwerp een nieuwe heading heeft gekregen.