Interne links: een krachtige SEO techniek
Door middel van interne links (internal linking) verbindt je alle losse pagina’s van jouw website aan elkaar. Het zijn linkjes op de enige pagina die verwijzen naar de andere pagina. Deze linkjes kun je op verschillende plekken tegenkomen; in de body tekst van je pagina, in de breadcrumbs of in de footer. Je vraagt je misschien af, zijn interne links belangrijk voor seo? Daarom vertel ik je er iets meer over!
Voor Google is het belangrijk om interne links voor SEO te gebruiken omdat het zo de structuur van je website gaat herkennen. Het leert welke kenwoorden van belang zijn en welke keywords de belangrijkste zijn. Als jij namelijk een pagina hebt geoptimaliseerd voor een bepaald keyword en er wordt veel naar deze pagina verwezen en deze pagina zelf heeft ook een aantal verwijzingen, dan herkent Google deze pagina (en dus keyword) als belangrijker dan een pagina waar minder naar verwezen wordt.
Ook als je een nieuwe pagina toevoegt, dan kan internal linking al meteen voordelen opleveren. Doordat je de nieuwe pagina via interne links verbindt met de rest van je website, herkent Google het meteen als een pagina die onderdeel is van het grotere geheel in plaats van een losse of zwevende pagina. Op die manier gaat het indexeren makkelijker en kun je ook sneller resultaten boeken met de nieuwe pagina.
Maar daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk voor de bezoeker van de website. Zeker als deze een artikel aan het lezen is, biedt je de lezer de mogelijkheid om steeds meer te weten te komen over aanliggende onderwerpen. Wikipedia is hier een goed voorbeeld van. Je begint met het lezen van een artikel en voordat je het weet heb je een aantal malen verder geklikt en is het weer een uur later. En als webmaster wil je natuurlijk dat je bezoekers zo lang mogelijk op jouw site blijven.
Hoe maak je interne links?
Interne links maken is niet zo moeilijk. Zeker niet als jouw website beschikt over een blog. Vaak schrijf je dan over een hoofdonderwerp, waarbij elk blog artikel over een subonderwerp gaat. Deze subonderwerpen hebben echter veelal duidelijke raakvlakken met elkaar waardoor ze op deze manier aan elkaar gelinkt kunnen worden.
Zorg echter ervoor dat de link zo relevant mogelijk is. Als je ‘klik hier’ linkt dan weet Google niet waar de link over gaat. Link daarom altijd het keyword. De ene keer is dit een los keyword in de tekst, de andere keer refereer je duidelijk naar een ander artikel. Bijvoorbeeld ‘Ook nieuwsgierig hoe je een goede title tag schrijft? Lees het artikel ‘6 title tag tips voor SEO’. Behalve direct linken in de body tekst, zijn er ook andere mogelijkheden.
Link naar andere pagina’s van je website
Vooral als je een blog op je website hebt waarbij je steeds schrijft over gerelateerde onderwerpen is het makkelijk om van het ene artikel naar het andere te verwijzen. Een voorbeeld van mijn eigen website is het artikel over Title tag en meta description optimaliseren voor SEO. In dit artikel verwijs ik zowel naar het artikel over Title tag – een must have voor SEO als naar het artikel 6 Title tag tips voor SEO. Ook link ik van deze twee artikelen terug naar het eerste artikel. Dit is omdat alle drie de artikelen relevant zijn voor elkaar. En met dit voorbeeld heb ik meteen ook weer drie eigen interne links gecreëerd 🙂
Interne links via de breadcrumbs
De breadcrumbs (oftewel broodkruimels of kruimelpad) staan meestal bovenaan in je pagina. Zij geven als het waren het spoor aan dat naar deze pagina heeft geleid. Je kunt zien onder welk onderwerp de pagina valt en hoe je weer terug kunt naar de aanbevolen vorige pagina. Meestal zijn de verschillende stappen in het kruimelpad aanklikbaar. Deze werken dan ook als interne links. Als je werkt met WordPress kun je ervoor kiezen om de breadcrumbs wel of niet te tonen en het zorgt zelf voor het juiste pad en dat ze aanklikbaar zijn. In WordPress interne links instellen is erg simpel.
Verwijzingen onderaan de pagina
Een andere “bron” van interne links is de lees meer optie die je vaak onderaan een blogartikel ziet staan. Dit wordt met verschillende termen weergegeven “Gerelateerde artikelen” of “Anderen bekeken ook”. Hier worden dan zo’n drie tot zes linkjes getoond van gerelateerde artikelen. Elke artikel zorgt natuurlijk weer voor een +1 in de interne linkscore. Ook dit is bij WordPress makkelijk in te stellen waarna het standaard onder elk bericht verschijnt.