On-page SEO – waar begin je?
Dit blogartikel gaat over on-page SEO. On-page SEO is een onderdeel dat door veel website eigenaren zelf kan worden opgepakt. Of je nu een informatieve website hebt of een webshop, als je de basis kent en met enige oefening, dan kom je al erg ver met on-page SEO.
Zoekwoorden onderzoek – het vertrekpunt van SEO
De basis van SEO zijn de zoekwoorden, met als startpunt het zoekwoorden onderzoek. Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw website? Wat zijn de behoeftes van jouw potentiële doelgroep en waar zoeken zij op als zij in die behoefte willen voldoen? Hoe onderscheid jij je van je concurrentie en waar wil je op gevonden worden? Een zoekwoorden onderzoek klinkt misschien eenvoudig, maar het is de kern van je zoekmachine optimalisatie traject. Daarom is het goed om hier voldoende tijd aan te besteden, je kunt er makkelijk een of twee hele dagen mee vullen. Bovendien is het goed om eens in de zoveel tijd je zoekwoorden weer erbij te pakken en deze te herzien. Vaak zijn er in de loop van de tijd nieuwe zoekwoorden bijgekomen en misschien is de focus verandert. Lees mijn artikel ‘14 snelle tips om met zoekwoorden te beginnen’ om een start te maken.
Zoekwoorden gebruik
De output van je zoekwoorden onderzoek is een lijst van de meest relevante zoekwoorden. Dit is de basis voor je on-page SEO. Vervolgens ga je elke pagina optimaliseren voor één zoekwoord of zoekwoorden zin. Soms kun je ook focussen op twee zoekwoorden. Let er dan wel op dat je slechts één primair zoekwoord kunt gebruiken. Het is belangrijk dat het zoekwoord op verschillende relevante plekken op je pagina komt. Punt 1 tot en met 5 focust op het gebruik van zoekwoorden in de tekst van je pagina.
Behalve dat je je belangrijkste zoekwoord consistent gebruikt, is het ook belangrijk om gerelateerde woorden consistent te gebruiken. Als jouw tekst gaat over ‘kitten voeding’ dan is het goed om relevante termen zoals eten, brokjes, natvoer, groeien etc ook op een geregelde basis terug te laten komen. Op die manier geef je meer “body” aan de tekst en je zoekwoord.
9 belangrijke factoren voor on-page SEO
Nadat je bepaald hebt voor welk zoekwoord je een specifieke pagina gaat optimaliseren, ga je aan de slag met on-page SEO. De eerste vijf punten hebben direct betrekking op het gebruik van zoekwoorden. Daarna komen algemene aandachtspunten voor elke pagina en uiteindelijk zijn er een aantal aandachtspunten die gelden voor je website en niet specifieke pagina’s.
1. Meta description en title tag
Deze twee meta tags zie je niet direct op de pagina terug, maar zijn een essentieel onderdeel van je SEO strategie. Ze worden onder andere weergegeven in de zoekresultaten van de zoekmachine (SERPs). Houd de titel kort (maximaal 70 karakters) en vooral relevant. De meta description kan met maximaal 150 karakters iets langer zijn en er kunnen daarom meer secundaire woorden rondom je zoekterm in gebruikt worden. In het artikel ‘Title tag en Meta description optimaliseren voor SEO‘ kun je een aantal tips & tricks lezen hoe je het meeste uit deze twee meta tags kunt halen.
2. Headers
Headers zijn de andere belangrijke meta tags voor SEO. Zij geven een titel en tussenkopjes aan de tekst. Je kunt het vergelijken met een boek; er is een titel en er zijn hoofdstukken, misschien wel paragrafen met subtitels. Met name de titel, de H1, is van belang. Hierin vermeld je het zoekwoord waarvoor je de pagina optimaliseert. Let erop dat op elke pagina slechts één H1 gebruikt wordt (elk boek heeft ook slechts één titel) en dat net zoals bij de title tag en meta description de H1 van elke pagina uniek is. Dit laatste is logisch, je optimaliseert elke pagina voor één uniek zoekwoord, dus ook de meta tags moeten uniek zijn.
3. Aantal woorden
Als vuistregel kan ervan uit worden gegaan dat een pagina minimaal uit ongeveer 300 woorden moet bestaan voor zoekmachine optimalisatie. Deze vuistregel werkt echter niet altijd. Zo is het relatief makkelijk om een blogartikel te schrijven van 300 woorden, maar om een contactpagina van 300 woorden te voorzien is al een stuk lastiger. Bovendien kun je je afvragen of de 300 woorden op de contactpagina wel relevant zijn, het gaat namelijk vooral om de kwaliteit van de content en niet de kwantiteit. Elke pagina heeft dus een andere behoefte qua aantal woorden.
Yoast heeft een aantal versies geleden conrnerstone pagina’s geïntroduceerd. Dit zijn de pagina’s die je beschouwt als de belangrijkste bouwstenen van je website. Zij adviseren deze pagina’s minimaal 900 woorden te geven. Daarnaast is er momenteel ook een trend om monsterartikelen te schrijven. Dit zijn (blog)pagina’s met meer dan 2.000 woorden. Om je een idee te geven, dit blogartikel bestaat uit 1.735 woorden.
4. Afbeeldingen optimaliseren
Google houdt van pagina’s met multimediale content. Het toevoegen van afbeeldingen en video wordt daarom ook zeer gewaardeerd, ook door de bezoeker trouwens. Zoekmachines kunnen echter afbeeldingen niet direct uitlezen zoals ze dat met tekst kunnen doen. Daarom is het belangrijk om ze een handje te helpen. Bij het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO zijn een drietal punten belangrijk. Ten eerste de bestandsnaam, hierin is het goed om het zoekwoord in op te nemen en bovendien moet ook de bestandsnaam uniek zijn. Ten tweede de ALT-tag. Dit is de omschrijving die aan de afbeelding gegeven wordt zodat zoekmachines een idee krijgen wat er op de afbeelding staat. Als laatste is het belangrijk dat de afbeelding niet te zwaar is zodat het laden (te) lang duurt. Hiervoor comprimeer je de afbeelding, een handige tool hiervoor is TinyPNG. Haal het meeste uit je afbeeldingen en lees het artikel ‘De 3 belangrijkste tips voor het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO’.
5. De url
Het gaat dan om de permalink, het gedeelte dat achter het domein gedeelte van de url staat; www.domein.nl/permalink-hier-dus. Zorg ervoor dat ook hierin het zoekwoord vermeld wordt en het liefst meteen vooraan. Daarnaast is het belangrijk om de permalink zo kort en krachtig mogelijk te houden. Optimaal is om drie tot vijf woorden te gebruiken en gebruik alleen woorden die er ook echt toe doen. Als je WordPress gebruikt, dan is de permalink makkelijk zelf aan te passen, maar let wel op dat als je de permalink achteraf aanpast, je ook een redirect aanmaakt.
De volgende twee on-page SEO factoren hebben minder te maken met zoekwoorden. Ze zorgen er echter voor dat jouw pagina’s beter verbonden worden met de andere pagina’s van jouw website / het wereld wijde web en helpen daardoor mee aan je zoekmachine optimalisatie.
6. Interne links
Interne links (internal linking) is het toevoegen van verwijzingen (links) van de ene pagina binnen je website naar de andere. Dit is vaak handig voor de bezoeker, bijvoorbeeld als hij leest over een bepaald onderwerp waar je ook een blog over hebt geschreven of als je op de productpagina verwijst naar de pagina over verzendkosten. Maar ook zoekmachines houden hiervan. Wanneer er binnen een website veel interne links gebruikt worden, is de website beter te crawlen (te doorzoeken) en later ook te indexeren. Mijn artikel hierover heet dan ook niet voor niks ‘Interne links – een krachtige SEO techniek’.
7. Externe links
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is ook belangrijk dat je elke pagina voorziet van minimaal één externe (outbound) link; een link die verwijst naar een pagina buiten jouw domein. Google vindt het namelijk belangrijk dat het internet zoveel mogelijk aan elkaar gelinkt wordt, zodat het wereldwijde web een spinnenweb wordt van links. Want net zoals met interne links, wordt er op die manier voor gezorgd dat pagina’s beter te indexeren zijn. Zorg er dus voor dat je hier en daar op een relevante plek naar een externe website verwijst. Je kunt trouwens het beste linken naar kwalitatief goede websites en pagina’s waarvan je zeker weet dat ze de komende tijd (jaren) blijven bestaan, zodat de kans op dode links klein is.
Bovengenoemde factoren moet je op elke pagina optimaliseren. Daarnaast zijn er ook een aantal factoren die bij on-page SEO horen maar op website-niveau geregeld zijn in plaats van op pagina-niveau.
8. Robots.txt
De robots.txt is een heel eenvoudig, maar krachtig tekstbestand. Het vertelt namelijk zoekmachines of ze een pagina juist wel of juist niet mogen crawlen. Belangrijk hierbij is dat je de zoekmachines toegang geeft tot zoveel mogelijk pagina’s. Er kunnen echter uitzonderingen zijn; pagina’s uit het admin gedeelte of met relatief weinig of dubbele content wil je soms uitsluiten. Wil jij hiermee aan de slag? Lees dan het artikel ‘Robots.txt wat is het en waarom is het belangrijk’.
9. XML sitemap
De XML sitemap is een overzicht van alle pagina’s van je website. Je kunt het zien als de inhoudsopgave van een boek. Het is niet relevant voor gebruikers, maar des te belangrijker voor zoekmachines. Door de sitemap kunnen ze namelijk de structuur van je website beter doorgronden. Ze hebben een overzicht van alle pagina’s waardoor ze er geen overslaan als ze je website crawlen.
Bovenstaande factoren zijn een aantal belangrijke on-page SEO factoren waarmee je aan de slag kunt gaan als je je website beter vindbaar wilt maken in Google. Er zijn echter honderden factoren die in meer en mindere mate een rol spelen in de optimalisatie van de vindbaarheid van een website. On-page SEO is echter een mooi vertrekpunt. Wil je meer weten? Kijk dan eens naar de boeken van bol.com!