Met 2022 voor de deur staan de marketingblogs natuurlijk weer vol met artikelen die de SEO trends voor het nieuwe jaar voorspellen. Het zal aankomend jaar niet anders zijn dan voorgaande jaren: iedereen met een website zal weer hard aan de bak moeten om die felbegeerde eerste plaats in Google te veroveren. De manier om dat aankomend jaar voor elkaar te krijgen, is onder andere door nóg meer focus te leggen op het maken van high quality content, volledig uit te pakken met video’s en aan de slag te gaan met keyword clustering.
Kortom: alles bij elkaar wordt het ook dit jaar weer een flinke klus! Een mooi moment dus om weer eens op te frissen waarom het ook alweer zo belangrijk is om ervoor te zorgen dat je webpagina helemaal bij is op het gebied van SEO. In dit artikel zetten we de redenen om je website helemaal SEO-proof te maken overzichtelijk voor je onder elkaar.
Eerst even een stapje terug: wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit ook wel zoekmachine-optimalisatie. Dit betekent dat je je webpagina’s zo inricht dat ze op de juiste zoektermen gevonden worden in Google. Je kiest de zoektermen die aansluiten bij wat jij je bezoekers te bieden hebt en zorgt ervoor dat jouw content beter scoort dan concurrenten die inzetten op dezelfde zoektermen.
‘Goed gevonden worden’ betekent dat je in ieder geval op de eerste pagina wilt verschijnen. Want zeg nou eerlijk: kun jij je de laatste keer nog herinneren dat je doorklikte naar de tweede pagina van de zoekresultaten? En als we nog iets strenger zijn, betekent goed scoren: in de top vijf staan. Verder komen de meeste bezoekers namelijk niet. Mensen die het antwoord op hun vraag al gevonden hebben op de pagina van je concurrent, scrollen niet meer door naar die van jou.
Waarom SEO? 6 redenen
Reden #1: Google is hét beginpunt voor bezoekers
In de begintijd van het internet gingen we nog regelmatig rechtstreeks naar webpagina’s. Vandaag de dag doen we dat nog steeds weleens. Maar verreweg de meeste internetbezoeken beginnen niet in de adresbalk van de browser, maar in de zoekbalk van Google. Dit betekent dat als je je website niet zo inricht dat Google ‘m makkelijk weet te vinden, je gegarandeerd bezoekers misloopt.
Reden #2: Google dekt steeds meer terrein
Mocht je denken dat Google niet nog groter kan worden dan het nu al is, dan heb je het mis. Google is namelijk nog steeds aan het uitbreiden. In 2022 gaat Google zich onder andere meer richting e-commerce bewegen. Met de verschijning van online winkelgiganten als Amazon en Bol.com, beginnen steeds meer internetgebruikers hun zoektocht naar producten namelijk bij winkels zelf. Hierdoor loopt Google advertentie-inkomsten mis. Om dit te repareren, zal Google de komende tijd bijvoorbeeld meer productafbeeldingen tonen bovenaan in de zoekresultaten en reviews en producttips uitlichten. Hiermee zal de zoektocht naar producten vermoedelijk óók steeds vaker beginnen bij Google.
Reden #3: De overlap van Google met de ‘fysieke wereld’
Trends die uiteindelijk ook hier naartoe komen, beginnen vaak in de Verenigde Staten. En daar zie je nu al dat de impact die Google heeft op fysieke winkels toeneemt. Winkels kunnen daar bijvoorbeeld doorgeven aan Google welke producten ze nog op voorraad hebben. Zo kunnen gebruikers zien of het wel of niet loont om de tocht naar de winkel te ondernemen. Maar ook in Nederland zie je al dat Google een veelgebruikte bron is voor het bekijken van reviews en openingstijden. Google is dus veel meer dan alleen een zoekmachine die je gebruikt om door te klikken naar externe pagina’s met informatie. Als het gaat om aankopen doen, halen steeds meer bezoekers hun informatie rechtstreeks van Google.
Reden #4: Google breidt uit
Google heeft ook een eigen platform: Google Discover. Op dit moment is dat platform nog niet zo populair, maar er is een duidelijke toename zichtbaar in de groei van dit platform als organische acquisitiebron. En niet alleen de groei maakt dit platform interessant voor ondernemers, maar ook de manier waarop het werkt: Google Discover laat je content, producten of diensten namelijk actief zien aan mensen die gelijksoortige zaken bekeken hebben. Hiermee kun je je bereik via Google dus uitbreiden tot buiten de zoekacties die maken dat bezoekers op je webpagina terechtkomen.
Reden #5: Traffic via Google is duurzaam
SEO is natuurlijk niet de enige manier om bezoekers naar je website te trekken. Je hebt bijvoorbeeld ook de betaalde tegenhanger van SEO, namelijk SEA: Search Engine Advertising. Dit is het doelgroepgericht adverteren in zoekmachines en kan absoluut voor een stijging in de bezoekersaantallen zorgen. Het probleem is alleen, dat het moment dat je stopt met adverteren, de bezoekersaantallen ook meteen weer zakken. Hetzelfde geldt voor sociale media: als er geen post is om op door te klikken, brengen je social kanalen geen bezoekers naar je website.
Met SEO werkt dat anders. Als jij hoog scoort in Google op bepaalde zoektermen, dan blijven mensen die zoeken op die termen binnenkomen. Natuurlijk moet je je content af en toe herzien. En natuurlijk moet je je website regelmatig updaten. Maar in principe zijn de resultaten die je boekt met SEO duurzaam, zeker als je het vergelijkt met andere manieren van traffic genereren.
Reden #6: SEO is ‘gratis’
In principe is je plek bovenaan in Google gratis! Je genereert traffic op basis van content. Je hoeft dus niet te betalen. Toegegeven: je moet er wel tijd in investeren en als je content láát maken, kost het je uiteindelijk nog steeds geld. Maar in vergelijking met andere vormen van traffic genereren is SEO een stuk toegankelijker voor mensen zonder of met een klein budget voor online marketing.
Reden #7: Je bouwt een infrastructuur van links naar je website
Je hebt vast weleens iemand horen zeggen dat het hebben van een netwerk het allerbelangrijkste is voor iedereen die succesvol wil zijn. Dat is online niet anders! Linkbuilding is dan ook een essentieel onderdeel van SEO. Dit houdt in dat je ervoor zorgt dat andere webpagina’s in jouw niche en met een bepaalde autoriteit naar jouw webpagina linken. Het mooie aan linkbuilding is, dat dit meer oplevert dan een betere vindbaarheid in Google: je bouwt zo ook een online netwerk op van mensen in jouw vakgebied waar je vaker online (en misschien zelfs offline) mee kunt samenwerken. Voor nog meer zichtbaarheid en natuurlijk: om van elkaar te leren.
Dit gastartikel is geschreven in samenwerking met online marketing bureau Bo5.