5 SEO tips voor je webshop
Heb jij een webshop waarin je jouw producten online verkoopt? Dan wil je natuurlijk dat deze gevonden wordt in Google! Search Engine Optimization (SEO), in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’, is hiervoor uitermate belangrijk! Het is een voortdurend proces dat onontbeerlijk is voor zowel “gewone” websites als webshops. Door je webwinkel goed vindbaar te maken, zorg je ervoor dat jouw doelgroep jouw website en dus jouw producten, beter kan vinden. Op die manier trek potentiële klanten aan en vergroot je je omzet. Bovendien heeft SEO als voordeel dat het ten opzichte van andere marketingkanalen duurzaam is; bij social media moet je continue blijven posten om onder de aandacht te blijven van je doelgroep. En bij adverteren moet je naast jouw eigen energie ook nog een budget vrij maken voor de advertenties. Stop je met dit budget? Dan is het effect ook meteen nul. Genoeg redenen dus om direct aan de slag te gaan met de SEO voor je webshop.
1. Gebruik unieke content
Dit klinkt misschien als een open deur, maar gebruik jij unieke content voor al jouw producten? Als jij producten van een andere leverancier doorverkoopt, ontvang je vaak productomschrijvingen. Het kan dan voor de hand liggend zijn om deze teksten ook op je eigen website te gebruiken. Echter op deze manier loop je de kans dat je duplicate content creëert. Duplicate content is content die één op één terugkomt op verschillende websites. Hier kan dus sprake van zijn wanneer de producttekst van de leverancier terugkomt op de website van de leverancier én op jouw website. Grote kans dat concurrenten dit trouwens ook doen. Dezelfde content komt op deze manier op verschillende webshops terug en dit kan als duplicatie content gezien worden. Google kan de betrokkene websites hiervoor minpunten geven.
Zorg er dus voor dat je onderscheidend wordt!Je kunt de aangeleverde teksten prima als uitgangspunt gebruiken, maar geef er je eigen draai aan en herschrijf ze in de stijl die bij jouw branding en uitstraling past. Op die manier maak je de teksten uniek en sluiten ze bovendien beter aan bij jouw specifieke doelgroep!
Naast externe duplicate content kan er ook sprake zijn van interne duplicate content. Dit is als identieke tekst binnen jouw website op verschillende plekken terugkomt. Bijvoorbeeld: verkoop jij in jouw webwinkel een aantal producten van hetzelfde merk? En plaats je bij al deze producten dezelfde tekst over dit merk? Dan moet je ervoor waken dat dit niet gezien wordt als duplicate content! Een paar regeltjes dezelfde tekst, bijvoorbeeld jouw USPs, kan geen kwaad. Maar als op elke productpagina twee compleet dezelfde alinea’s terugkomen is dit too much. Google redeneert namelijk dat dit weinig tot geen toegevoegde waarde heeft voor de bezoeker en zal daarom hierover niet enthousiast zijn. Er is zelfs een kans dat je ook hiervoor minpunten krijgt!
Hoe kun je dit oplossen?Probeer generieke informatie op de categorie- of merkpagina’s te plaatsen en probeer de informatie op de product pagina zo specifiek en dus uniek mogelijk te houden!
2. Unieke titels en beschrijvingen per product
Een ander belangrijk punt waarmee je rekening dient te houden bij het optimaliseren van jouw webshop voor zoekmachines, is het feit dat je aan iedere pagina een unieke titel mee moet geven. Dit heet de title tag. Deze titel is het eerste dat mensen te zien krijgen wanneer ze één van jouw producten opzoeken op Google of een ander zoekmachine. Deze titel moet betrekking hebben op de inhoud van de pagina en moet per pagina uniek zijn. Gebruik hierin sowieso de productnaam!
De title tag gaat hand in hand met de meta description. Deze beschrijving wordt getoond op het moment dat Google jouw productpagina toont aan mensen die een zoekopdracht plaatsen. Je hebt 160 tekens om een korte beschrijving van de pagina te geven; iets dat zeer bruikbaar is op het moment dat je producten verkoopt in een webwinkel. Noem de naam van het product dat je verkoopt, geef een korte omschrijving van de producteigenschappen en zorg er voor dat mensen geïnteresseerd raken in het product. Maak zowel de title tag als de meta description voor elke productpagina uniek.
Lees hier meer over de title tag en meta description.
Voorbeel van de title tag en meta description bij een product van BCC
3. Optimaliseren van afbeeldingen
Iedere webshop gebruikt productafbeeldingen. Hierop kunnen potentiële klanten precies zien wat ze gaan bestellen en hoe het product dat ze voor ogen hadden eruit ziet. Ook voor zoekmachines is het gebruik van afbeeldingen van belang. En vooral hóe je deze afbeeldingen gebruikt. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden bij het optimaliseren van afbeeldingen in het kader van SEO, is dat de afbeeldingen stuk voor stuk een ‘Alt Tag’ moeten hebben. Daarmee herkent een zoekmachine namelijk wat er op de afbeelding staat. Dat kan handig zijn, zeker op het moment dat je de productnaam daar invoert. Wanneer de omschrijving voldoende duidelijk is, bestaat zelfs de kans dat jouw afbeelding wordt opgenomen in de afbeeldingen galerij van Google. Een zoekopdracht op een bepaald product levert dan direct een visuele weergave op onder afbeeldingen.
Geef dus elke afbeelding een unieke Alt Tag en verwerk hierin de productnaam. Heb je meerdere afbeeldingen bij je product? Ook hierbij is het van belang dat elke Alt Tag uniek is en dat creatief bent met het vermelden van de productnaam of andere gerelateerde informatie.
4. Go social!
Deel je producten op social media! Tegenwoordig is dit misschien een open deur; er zijn veel bedrijven die dagelijks zakelijk actief zijn op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Dit is heel goed om direct in contact te komen met je doelgroep. Met je posts vertel je je doelgroep over je bedrijf en over je producten. Maar wist je dat het delen van jouw webshop ook belangrijk is voor SEO? Een van de ranking factors is Social Share; je mate van activiteit op social heeft ook een invloed op de vindbaarheid van je website. Dit geldt met name voor je activiteiten op Facebook. Elke keer als jij of iemand anders een url van jouw webshop op social deelt, dan wordt dit herkend. Het is belangrijk dat je elke keer even stil staat bij welke url je gaat delen. Deel je hoofdzakelijk je homepage van je website? Zorg er dan voor dat je ook geregeld de url van specifieke producten gaat delen! Op deze manier ontvangen ook deze productpagina’s een boost door social shares.
Een andere social media kanaal om bij stil te staan voor SEO voor webshops is Pinterest. Pinterest is een ideaal kanaal als je producten verkoopt. Je kunt hier je eigen bedrijfsaccount aanmaken en op de zogenaamde ‘borden’ van Pinterest, toon je je mooiste afbeeldingen van je producten! Mensen die over Pinterest struinen kunnen dan jouw producten tegenkomen en worden potentiële kopers. Bovendien ontvang je via je Pinterest account ook een backlink naar je domein. Dit is van belang voor SEO omdat je op deze manier aan je linkbuilding werkt en de algemene waarde van je domein vergroot.
5. Host je webshop in land van verkoop
Hosting in eigen land betekent dat de servers waarop jouw webshop is geïnstalleerd, zich fysiek in Nederland bevinden. In eerste instantie lijkt dit niet belangrijk: zolang een webwinkel maar op een stabiele server staat, moet het goed zijn toch? Het tegendeel is waar. Google en andere zoekmachines hechten waarde aan de fysieke serverlocatie van de webshop. Bedien jij met je shop met name een publiek in Nederland? Dan is het aan te raden om de servers waarop de je shopt draait ook hier te plaatsen. Zoekmachines zullen in dat geval jouw webshop hoger in hun zoekresultaten tonen dan wanneer jouw servers zich bijvoorbeeld in Amerika bevinden. Houd hier dus vanuit een SEO-perspectief rekening mee wanneer je je hostingprovider kiest.
Naast het vergelijken van de functionele specificaties van hosting is ook een persoonlijke voorkeur van belang. Ik heb zelf met een groot aantal hostingpartijen gewerkt. Mijn huidige favoriet is Vimexx. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van hun diensten inclusief hun customer service! En natuurlijk staan hun servers in Nederland!