De meeste ondernemers zijn bekend met SEO en weten dat dit belangrijk is om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google te komen met zoekwoorden die interessant zijn voor potentiele klanten. Niet iedereen weet echter wat SEO betekent. Allereerst staat de afkorting voor Search Engine Optimisation. Het betekent dat je jouw website zo goed mogelijk optimaliseert zodat Google deze zo hoog mogelijk inschat. De content op je website en linkbuilding zijn hierbij een belangrijk onderdeel. Maar ook de techniek van je website is belangrijk! Deze technische SEO is een vak apart en voor de meeste ondernemers een te ver van hun bed show. Daarom kiezen ze er vaak voor om dit deel of de gehele SEO uitbesteden aan een specialist. Maar wat houdt technische SEO in? Een aantal voorbeelden.
Het optimaliseren van de snelheid van de website
De snelheid van een website is de laatste jaren een steeds belangrijker onderdeel van het Google algoritme en dus van SEO geworden. Het internet wordt steeds sneller en dus verwachten mensen dat websites ook steeds sneller laden. Belangrijk dus dat ook bij jouw website de snelheid dik in orde is. Te grote afbeeldingen, slechte techniek en een langzame hosting kunnen voor een langzame website zorgen. Een SEO-specialist kan hiermee aan de slag gaan om de snelheid voor jou te verbeteren.
Mobiel gebruik
Nog zo’n trend welke de laatste jaren exponentieel is toegenomen: het bezoeken van websites vanaf de mobiele telefoon. Als een website vanaf een mobiel bezocht wordt, is het ook hierbij heel belangrijk dat de website snel laadt, zoals we hierboven hebben uitgelegd. Echter net zo belangrijk is dat de website goed bruikbaar is op mobiel, dit heet mobile reponsiveness. Je kunt hierbij denken aan een duidelijke opmaak, een makkelijk leesbaar lettertype met voldoende contrast en knoppen op de website waar je makkelijk op kunt klikken met je vinger.
Indexatie
Het laatste voorbeeld van een onderdeel van technische SEO waar een SEO-specialist jou bij kan helpen is indexatie. Je website bestaat waarschijnlijk uit enkele of vele pagina’s. Google moet al deze pagina’s bezoeken en indexeren. Indexeren betekent dat zij de pagina bekijken en de inhoud hiervan in hun systeem opslaan zodat deze bij een relevante zoekopdracht eventueel getoond kan worden. Maar zoals je zult begrijpen zijn er miljoenen pagina’s die Google moet bezoeken en indexeren. Hoe weet je nu dat dit voor jouw website gebeurt en dat dit goed gebeurt? Dit onderdeel heel indexatie optimalisatie. Het begint met een zogenaamde sitemap. Dit is een overzicht van alle pagina’s die op jouw website te vinden zijn, echter het is het beste om alleen relevante pagina’s in de sitemap op te nemen. Daarnaast zijn bepaalde pagina’s belangrijker dan andere, ook dit kun je aangeven. Deze sitemap wordt vervolgens aan Google doorgegeven, dit gebeurt via Google Search Console. Vanuit hier kun je de voortgang van de indexatie monitoren en ook het crawl budget afstemmen.
Kortom, technische SEO is een vak apart waarbij je als ondernemer vaak niet de kennis en tijd ervoor hebt. Verstandig is dan om te kiezen voor een specialist om het aan uit te besteden.
Dit is een gastartikel geschreven in opdracht van Ralf van Veen.