Title tag en meta description optimaliseren voor SEO
Wat is een title tag en meta description? En waarom is dit belangrijk voor SEO?
- Title tag: dit is de titel die je aan een pagina geeft. Deze wordt getoond in je browser op het tabblad of browserbalk. Bovendien wordt de titel getoond in de zoekresultaten.
- Meta description: geeft een beknopte omschrijving van waar de specifieke pagina over gaat. Deze wordt getoond in de zoekresultaten van zoekmachines, zodat een zoeker kan bepalen of dit zoekresultaat interessant is om te openen.
Voorbeeld van een title tag en meta description die niet geoptimaliseerd is voor SEO
- Dat je een title tag hebt
- Dat deze 30 karakters heeft, wat niet te kort of te lang is
- Dat je een meta description hebt
- Dat deze 155 karakters heeft, wat ook binnen de geadviseerde maximale lengte van 160 karakters valt
Het optimaliseren van de title tag
Een veelgemaakte fout: een nietszeggende title tag
Gebruik zoekwoorden in je title tag
Het optimaliseren van de meta description
Analyse van meta description voorbeeld
- De eerste woorden van de omschrijving zijn het belangrijkste. We beginnen hier met de bedrijfsnaam, deze is vaak voor zoekers nog onbekend en zegt echter niks over de producten, diensten of USPs.
- Daarnaast zijn de trefwoorden die in deze twee zinnen worden gebruikt niet de belangrijkste zoekwoorden waar we op gevonden willen worden.
- En als laatste wordt er een afkorting gebruikt ‘eo’. Waarschijnlijk weet de lezer wel dat dit ‘en omstreken’ betekent, maar weet Google dat ook?
Hoe schrijf je een goede meta description voor deze pagina?
- Denk aan de belangrijkste zoekwoorden waar je de pagina voor wilt optimaliseren. De pagina waar we nu naar kijken is de homepage. Dit is vaak de pagina waarop het bedrijf geïntroduceerd wordt.
- Plaats de belangrijkste zoektermen vooraan en sluit af met de bedrijfsnaam.
- Is het belangrijk om lokaal gevonden te worden? Voeg dan ook de plaatsnaam toe.
- Schrijf een beknopte en concrete omschrijving waarbij je je bij elk woord afvraagt of dit iets toevoegt.
Het resultaat: scoren met een goede title tag en meta description
- Zoekwoorden toegevoegd: badkamer, sanitair, showroom, design, badkamerspecialist, Sittard.
- Bedrijfsnaam is naar het tweede gedeelte van de tekst verplaatst.
- Afkortingen zijn weggehaald.
Natuurlijk kunnen er meerdere varianten van de title tag en meta description bedacht worden. Varianten die op andere zoekwoorden focussen, een andere call-to-action hebben of net iets anders zijn geschreven. Bekijk dan ook een keer in de zoveel tijd of je nog steeds tevreden bent over je meta tags en pas ze aan daar waar nodig.
Extra tip: denk aan de maximale lengte van title tag en meta description
Bij het schrijven van de twee meta tags, moet je rekening houden met een maximaal aantal karakters. Gebruik je teveel karakters, dan worden je zinnen in de zoekresultaten afgekapt. Houdt daarom de volgende maximaal aantal karakters aan:
- Title tag – maximaal 70 karakters.
- Meta description – maximaal 155 karakters.
En probeer dan ook hier zo dicht mogelijk van in de buurt te komen. Een meta description van 145 karakters heeft vaak nog ruimte voor een extra zoekwoord, benut die kans dan ook!