Title tag – een must have voor SEO
Wat is een ‘title tag’?
De title tag is dat stukje HTML code dat de titel van de webpagina weergeeft. Deze titel wordt weergegeven op je zoekmachine resultatenpagina en het vertelt zoekers waar jouw pagina over gaat. Na de inhoud van jouw pagina is dit het meest belangrijke onderdeel. Daarom is het ook goed om hier zorgvuldig de optimale woorden voor te kiezen.
Waarom zijn title tags belangrijk?
Het algemene doel van de title tag is om zowel de bezoeker als de zoekmachine te vertellen waar jouw website over gaat. Zoekmachines gebruiken deze informatie achter de schermen om de content van jouw pagina beter te kunnen indexeren. Maar de title tag – of beter gezegd die titel die je hiermee kenbaar maakt – wordt ook op een drietal plekken weer gegeven:
1. De titel van zoekresultaten
De titel is meestal het eerste wat zoekers zien als ze een zoekresultatenpagina bekijken. Sta je bovenaan maar sluit je titel niet aan bij wat de zoeker verwacht? Grote kans dat ze toch nog voor het tweede of derde resultaat in de lijst kiezen.
2. De titel in web browsers
Vaak heb je in de webbrowser verschillende tabbladen open. Om in een oog opslag te kunnen zien bij welke pagina je bent, geeft ook de webbrowser de titel van je pagina weer. Elke webbrowser doet dit wel op een andere manier. Bij Google Chrome wordt de titel bijvoorbeeld alleen op het tabblad weergegeven. Vaak zie je daardoor maar het eerste stukje van de titel (soms alleen het fav icon). Als je met de muis boven de tab blijft hangen verschijnt de complete titel zodat je weet welk tabje je moet hebben zonder ze eerst allemaal te openen.
3. De titel van je social media post
Heb een leuk artikel geschreven? Of een gave aanbieding? Dan wil je vaak dat mensen deze pagina ook gaan delen via de sociale netwerken. Ze kunnen dit handmatig doen of met zogenaamde ‘deel-knoppen’. De titel die je dan hebt aangegeven in de title tag wordt automatisch overgenomen voor deze post.
Wil je liever dat de titel van je social posts anders is dan voor je zoekresultaten of browser? Met bepaalde codes of plug-ins kun je dit aanpassen. Maar vaak weet je dat je een goede titel hebt geschreven als hij overal gebruikt kan worden.
Wat is de HTML voor title tag?
Je plaatst de code voor de title tag in de “head” van je HTML code, deze bevindt zich helemaal bovenaan je pagina.
<head>
<title>Hier komt de titel</title>
</head>
Hoe schrijf je de optimale title tag voor SEO?
De optimale title tag bestaat uit ongeveer 60 karakters en zet de belangrijkste keywords voorop. Maar er zijn nog een aantal belangrijke factoren om de optimale titel voor SEO te schrijven. Lees daar alles over in 6 Tips voor de optimale title tag voor SEO.