Zoekwoorden als vertrekpunt voor SEO – 14 snelle tips
Zoekwoorden zijn het vertrekpunt van je website optimaliseren voor zoekmachines. De juiste SEO zoekwoorden kiezen is de beste manier om hoger te scoren in Google en meer verkeer naar je website te leiden. Maar hoe vind je de beste zoekwoorden om jouw website voor te optimaliseren? Gebruik deze 14 snelle tips en begin vandaag nog met jouw zoekwoordenoverzicht voor SEO!
Bonus tip: als je met je zoekwoordenonderzoek begint, neem er dan ook echt even de tijd voor. Je zult ook merken dat je er steeds verder ingezogen wordt en dat je zo een middagje bezig bent. Daarnaast is het goed om ook eens per maand naar je zoekwoorden te kijken, niet alleen naar het geboekte resultaat, maar ook naar de relevantie van de zoekwoorden.
- Brainstorm (met jezelf) en schrijf alle woorden die in jouw opkomen en betrekking hebben op jouw bedrijf, product, markt, locatie etc op.
- Vergeet niet de belangrijkste redenen te noteren waarom mensen bij je bedrijf moeten zijn en niet bij de concurrent.
- Na de brainstorm verwerk de woorden in een mindmap en kijk welke hoofdonderwerpen je kunt onderscheiden. Probeer elk hoofdonderwerp ook verder aan te vullen.
- Longtail zoekwoorden worden steeds belangrijker. Dit betekent dat mensen niet zoeken op een enkel woord, maar op een combinatie van 3 of 4 woorden. Bijvoorbeeld, je zoekt niet op “restaurant” maar “ Thais restaurant Amsterdam West”.
- Voeg ook synoniemen toe aan de mindmap. Hiervoor kun je gebruik maken van de website www.synoniemen.net
- Vraag klanten hoe ze jouw gevonden hebben of vrienden en familie welke woorden ze associeren met jouw bedrijf.
- Kijk eens op de website van je belangrijkste concurrenten. Welke woorden/termen gebruiken zij vaak?
- Gebruik Google suggest, start met typen van zoekwoorden in de Google zoekbalk en kijk met welke automatische aanvullingen Google komt.
- Kijk ook eens bij Ubersuggest.io en Wordstream.com. Vergeet niet de taal op Dutch te zetten voor de meest relevante Nederlandse woorden.
- Gebruik de Zoekwoordenplanner van Google Adwords. De optie ‘Nieuwe zoekwoorden vinden en gegevens van zoekvolumes ontvangen’ helpt je met het ontdekken van gerelateerde keywords en je kunt meteen het zoekvolume en concurrentie level per zoekwoord bekijken.
- Ahrefs heeft ook een aantal handige tools die je 7 dagen kunt uitproberen voor slechts 7 dollar.
- Indien je Google Search Console hebt ingesteld, kijk via de ‘Zoekanalyse’ naar de woorden waar je website al op is gevonden.
- Maak een handige template in Excel dat voor jou fijn werkt om zoekwoorden, zoekvolume, prioriteit e.d. bij te houden.
- Bepaal welke zoekwoorden voor jou het belangrijkste zijn en ga hier mee aan de slag!
Heb je je zoekwoordenonderzoek klaar en je belangrijkste zoekwoorden in kaart gebracht? Dan is het nu tijd om ermee aan de slag te gaan en je website voor die woorden te optimaliseren. Een goed startpunt is het optimaliseren van je title tag en meta description.
Voorbeeld van output Google Zoekwoordenplanner