10 tips voor SEO – optimaliseren voor beginners
Als je een mooie website hebt, betekent het niet dat je automatisch ook goed gevonden wordt in Google of in andere zoekmachines. Hiervoor kun (moet) je je website optimaliseren. Er zijn tientallen, misschien wel honderden factoren die hier een invloed op hebben en niemand kent het complete algoritme dat Google hiervoor gebruikt. Het is ook geen gemakkelijke opgave om bovenaan de zoekresultaten te komen staan en het gaat zeker niet over één nacht ijs. Waarom is SEO dan wel belangrijk is? Omdat het je op duur veel extra verkeer naar je website oplevert, verkeer dat beter converteert en dus meer omzet.
In dit artikel bespreek ik 10 tips om direct aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie zodat de basis van je website goed staat en je een voorsprong op je concurrenten neemt. Het zijn tips voor beginners, dus je hoeft weinig kennis van zoekmachine optimalisatie te hebben, maar een beetje kennis van hoe je website werkt en waar je wat kunt vinden, is wel gewenst. Neem ook eens een kijkje in de SEO begrippenlijst van FLIX Marketing, hier vind je de meest voorkomende SEO begrippen kort en krachtig uitgelegd.
10 tips om direct je website mee te optimaliseren voor SEO
- Bepaal de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden
- Gebruik de zoekwoorden op relevante plekken
- Sla de title tag en meta description zeker niet over
- Optimaliseer de headings van je pagina
- Haal meer uit je afbeeldingen voor SEO
- Gebruik het onderwerp van de pagina in de url
- Voeg een blog toe aan je website
- Creëer voldoende relevante interne links
- Geef zoekmachines toegang tot je website via robots.txt
- Voeg een XML sitemap toe
Tip 1. Bepaal de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden
Zoekwoorden zeggen het al; het zijn de woorden die jouw (potentiële) klanten gebruiken voor hun zoekopdrachten en waar jij op gevonden wilt worden. Zoekwoorden en keywords zijn trouwens hetzelfde. Misschien zelfs wel op de duur op positie 1, maar pagina 1 is ook al erg mooi. Maar hoe bepaal je nu de juiste zoekwoorden om op te gaan focussen?
Als ondernemer weet je als geen ander wat jouw bedrijf te bieden heeft. Begin eens met het opschrijven van alle woorden die bij je opkomen rondom jouw product of dienst. Ga hier breder denken! Wat zijn synoniemen? Welke geografische plaatsen zijn voor jou van belang? Welke materialen? Denk vanuit je doelgroep; wat zouden zij intoetsen als ze op zoek zijn naar jouw producten en/of diensten?
Er zijn ook online tools die jouw helpen. Google suggest is een verborgen tool die iedereen kent. Hoe dan? Als je naar Google gaat en je begint met het typen van jouw zoekopdracht, dan zie je dat Google deze automatisch voor je gaat aanvullen. Deze aanvulling gebeurt op basis van vele eerdere soortgelijke zoekopdrachten. Ook nadat je zoekopdracht uitgevoerd is en de zoekresultaten zichtbaar zijn, geeft Google je weer waardevolle tips om je zoekwoordenlijstje te vergroten. Hiervoor kijk je helemaal onderaan de pagina met zoekresultaten.
Op zoek naar nog meer inspiratie rondom zoekwoorden? Lees dan ook eens het artikel Zoekwoorden als vertrekpunt voor SEO – 14 snelle tips.
Tip 2. Gebruik de zoekwoorden op relevante plekken
Nu je een overzicht hebt van alle relevante zoekwoorden is het goed om te kijken welke je hiervan het belangrijkste vindt. Deze zoekwoorden ga je gebruiken om je pagina’s voor te optimaliseren. Het is verstandig om elke pagina voor slechts één zoekwoord (of zoekwoorden combinatie) te optimaliseren. Je doet dit door het zoekwoord op verschillende plekken op de pagina terug te laten komen. Dit is een van de belangrijke onderdelen van on-page SEO.
In de tekst van je pagina ga je dus aan de slag met je zoekwoorden. Zoals elke goede tekst, zorg je voor een goede structuur; een inleiding, de kern en de afsluiting. Je neemt hier ook een Call to Action in mee zodat je de lezer aanzet tot actie. Op al deze punten is het verstandig om het keyword in op te nemen.
Maar pas op met keyword stuffing! Keyword stuffing is het overmatig gebruik van zoekwoorden met als doel om op die manier hoog te scoren in zoekmachines. Dit werkt al jaren niet meer en wordt tegenwoordig zelfs afgestraft door Google! Bovendien, grote kans dat de tekst hierdoor ook niet prettig leest voor de bezoeker. Waak hier dus voor.
Lees verder: De volgende vier tips focussen op specifieke plekken om de zoekwoorden op je pagina zichtbaar en onzichtbaar op te nemen.
Tip 3. Optimaliseer de title tag en meta description op zoekwoorden en lengte
De title tag en meta description zijn in eerste instantie misschien niet direct termen die je herkent, maar zijn super belangrijk voor alle pagina’s van je website en voor de vindbaarheid in Google. Niet alleen de vindbaarheid trouwens, ze zijn ook de tekst die naar voren komt in de zoekresultaten van Google. Hierbij het voorbeeld van de FLIX Marketing pagina over SEO:
Tip 4. Optimaliseer de headings van je pagina
Headings is een ander woord voor koppen. Net zoals in “gewone” teksten, is het ook belangrijk om in webteksten koppen op te nemen. Bijna alle bezoekers van je website scannen namelijk eerst kort de tekst voordat ze het besluit nemen of ze beginnen met lezen. Koppen springen bij het scannen van de pagina eruit en en geven vaak in een zin een samenvatting van de tekst die daarna gaat komen. Google kijkt er op dezelfde manier naar, de koppen wegen in het ranking algoritme zwaarder dan de rest van de tekst. Goed dus om hier de zoekwoorden aan toe te voegen!
Elke pagina zou moeten bestaan uit een enkele H1, dit is de titel van de pagina. Het is belangrijk dat je hier het keyword in opneemt waarvoor je de tekst gaat optimaliseren. Liefst begin je de H1 met het keyword. Daarna heb je meestal een aantal subkoppen in de tekst. Je kunt meerdere H2’s en H3’s toevoegen aan je teksten en je kunt zelfs tot H6 gaan. Maar ik beperk het meestal tot de H3 met een enkele H4.
Wil je meer over headings weten? Lees dan ook eens het artikel Headings op je website, wat kun je ermee voor SEO?
SSL certificaat – van HTTP naar HTTPS voor WordPress
Tip 5. Haal meer uit je afbeeldingen voor SEO
Google kan geen afbeeldingen uitlezen, belangrijk daarom om voor Google met woorden zichtbaar te maken wat op de afbeelding staat. Bij afbeeldingen laat je de zoekwoorden op twee plekken terug komen. Ten eerste is er de bestandsnaam van de afbeelding. Wat er op de afbeelding te zien is, vat je samen in enkele steekwoorden. Deze komen als het goed is grotendeels overeen met je zoekwoorden. Vergeet niet om tussen de losse woorden koppeltekens te gebruiken. Een goede bestandsnaam voor de afbeelding die ik bij Tip 4 heb gebruikt zou dus zijn: zoekwoorden-heading-seo-tips.png.
Naast de bestandsnaam kun je afbeeldingen ook nog op een andere manier optimaliseren voor zoekwoorden, namelijk door de ALT-tag. ALT-tags zijn een hulpmiddel voor mensen met een visuele beperking om te weten wat er op de afbeelding staat, maar ook Google is hierin beperkt en kan de afbeelding niet lezen. Daarom is het goed om met de ALT-tag van een afbeelding een zo duidelijk en concreet mogelijk omschrijving aan te geven van wat er op de afbeelding te zien is. Voor zojuist genoemd voorbeeld zou de ALT-tag dus kunnen zijn “Voorbeeld van zoekwoorden gebruikt in headings”.
Er is nog een derde makkelijke tip om je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO. Benieuwd welke dat is? Lees dan het artikel ‘Afbeeldingen optimaliseren voor SEO – drie belangrijke tips‘.
Tip 6. Gebruik het onderwerp van de pagina in de url
Elke pagina heeft een aparte url. In WordPress is deze url, ook wel permalink genoemd, heel makkelijk aan te passen. Kies hier voor een beknopte versie van de titel die alleen uit steekwoorden bestaat dus zonder kleine woordjes. Als je de titel al goed geformuleerd hebt, dan zou ook hier weer het zoekwoord vooraan moeten staan of in elk geval vermeld moeten worden.
Tip 7. Voeg een blog toe aan je website
Het hebben van een kwalitatief goed blog op je website waar regelmatig nieuwe content aan wordt toegevoegd, heeft een (groot) aantal voordelen. Zo zorgt het voor nieuwe content op je website, een reden voor bezoekers om terug te komen, maar ook Google houdt van vernieuwing van de content. Daarnaast straalt het ook een bepaalde mate van kunde uit (mits je goede blogs schrijft) je deelt namelijk met je blog kennis die jij hebt opgedaan met geïnteresseerden.
Tip 8. Creëer voldoende relevante interne links
Een interne link is een verwijzing van de ene pagina van je website naar de andere. Als er naar een pagina door meerdere andere pagina’s verwezen wordt, is het makkelijker voor Google om deze pagina te herkennen. Ook worden pagina’s waar meer intern naar verwezen wordt, belangrijker geacht voor de zoekresultaten dan op zichzelf staande pagina’s.
Een blog zoals bij de vorige tip besproken, is een goede bron voor het maken van extra interne links. Hoogstwaarschijnlijk worden alle blog artikelen rondom een aantal centrale onderwerpen geschreven. Hierdoor zullen er verschillende blog artikelen zijn met gerelateerde informatie. Deze kun je dan naar elkaar laten verwijzen. Zoals je ook in dit artikel al hebt gezien, verwijs ik ook naar andere blog artikelen, dat zijn dus allemaal interne links. Een ander voorbeeld is om je nu te verwijzen naar mijn artikel specifiek over interne links.
Tip 9. Geef zoekmachines toegang tot je website via robots.txt
Tip 10. Voeg een XML sitemap toe
Zoekmachines hebben natuurlijk miljoenen, misschien wel miljarden websites die ze elke dag moeten bekijken. In eerste instantie crawlen ze een website, dat betekent dat ze er doorheen gaan en op de hoogte zijn van het bestaan van de website. Belangrijker is echter dat je website ook geïndexeerd wordt. Dat betekent dat wanneer de zoekmachine de content op jouw pagina’s indexeert, dat deze zichtbaar wordt in de zoekresultaten.
XML sitemaps kunnen dit proces voor zoekmachines vergemakkelijken. Je kunt een XML sitemap vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Het vertelt de zoekmachines welke pagina’s er allemaal zijn en welke structuur er is.
Een sitemap wil je niet handmatig maken, dat is veel werk om mee te beginnen, maar vooral veel werk om te onderhouden. Gelukkig zijn er vele verschillende mogelijkheden om een XML sitemap automatisch te genereren. Mocht je met de Yoast plugin voor WordPress werken, dan wordt deze sitemap automatisch voor je aangemaakt. Je kunt deze bekijken door in het linkermenu van je WordPress admin panel te gaan naar SEO en dan naar XML sitemaps.
Meer weten over SEO? Ik kan je van harte dit boek aanraden: SEO voor webprofessionals